Interaktiv parallelundervisning i tyndt befolkede områder

27/09/2011 14:46

Administrator

Parallelundervisning vinder frem hos VUC i Danmark. Det betyder, at eksempelvis elever i undervisningslokalet i Tønder følger samme undervisning, som dem i Haderslev.

VUC Sønderjylland er længst fremme i udviklingen, og indførte som de første i Danmark parallel undervisning i 2007 med henblik på at tilbyde yderkantsområderne Tønder og Gram, et kvalificeret HF udbud af undervisning. Ifølge pædagogisk IT-leder på VUC Sønderjylland, Henrik Flygare, er begyndervanskelighederne nu et overstået kapitel, og i dag forberedes fremtidens VUC skoler til parallelundervisning med den sidste nye teknologi.


Virtuelt og parallelt

Vi fandt hurtig ud af, at der ikke var andre der havde erfaring med parallelundervisning. Vi brugte i forvejen SMART Board i undervisningen, så vi ville bruge den teknologi, der allerede var integreret på skolen. Udfordringen var, at undervisningen skulle køres virtuel og parallelt. Så i foråret 2007, fik vi installeret lokalerne i Gram og Tønder med video, kameraer og SMART Board, forklarer Henrik Flygare. Med parallelundervisning sidder de studerende på flere forskellige adresser, men får den samme undervisning. En gruppe af elever sidder eksempelvis fysisk i Nakskov, mens læreren fysisk befinder sig i Nykøbing med en anden gruppe af elever. De to klasser er koblet sammen via et netværk, hvor de kan se og høre hinanden på en skærm. Der er installeret SMART Board i alle lokaler, så alt hvad der skrives på tavlen, hvad enten det er i Tønder eller Haderslev, kan ses i begge lokaler, og eleverne kan gemme alle oplysninger på VUCs læringsplatform Netvuc.

Revolutionen udeblev

Hos VUC Sønderjylland mente man som udgangspunkt, at parallel undervisning ville skabe en revolution i måden at undervise på, men det har rent faktisk vist sig, at der med parallelundervisning ikke sker en voldsom indgriben i de pædagogiske værktøjer. Samtidig skal man ikke tale, gå eller bevæge sig på en anden måde end ved normal undervisning. Du får en anden tilgang til kursisterne, idet du er nødt til at forholde dig til, at der sidder en flok kursister på en anden lokalitet. Korps af virtuelle undervisere Henrik Flygare betegner i dag implementeringen af parallelundervisning som en succes med stigende tilmeldinger, og kursisterne er rigtig glade for at slippe for at køre langt efter undervisning.
Det er lykkedes, og vi har i dag et korps af lærere, der kun underviser virtuelt. Parallelundervisning kræver en tilvænningsperiode, og det kræver en anden tilrettelæggelse af undervisningen. Som lærer skal du være mere struktureret, når man eksempelvis skal sørge for, at der ligger tekster i begge undervisningslokaler.
I dag kan det lade sig gøre via systemet, men det kunne det ikke, da vi startede op, siger Henrik Flygare.
I forbindelse med etablering af ny skole i Haderslev samt ombygning af skolen i Sønderborg, forberedes lokalerne til parallelundervisning helt fra grunden, så der bl.a. er taget højde for lyd- og lysforhold i lokalerne.

Korps af virtuelle undervisere

Henrik Flygare betegner i dag implementeringen af parallelundervisning som en succes med stigende tilmeldinger, og kursisterne er rigtig glade for at slippe for at køre langt efter undervisning. Det er lykkedes, og vi har i dag et korps af lærere, der kun underviser virtuelt.
Parallelundervisning kræver en tilvænningsperiode, og det kræver en anden tilrettelæggelse af undervisningen. Som lærer skal du være mere struktureret, når man eksempelvis skal sørge for, at der ligger tekster i begge undervisningslokaler.
I dag kan det lade sig gøre via systemet, men det kunne det ikke, da vi startede op, siger Henrik Flygare.
I forbindelse med etablering af ny skole i Haderslev samt ombygning af skolen i Sønderborg, forberedes lokalerne til parallelundervisning helt fra grunden, så der bl.a. er taget højde for lyd- og lysforhold i lokalerne.

Mest Læste

Annonce