Markant stigning i digital selvbetjening

Randers Kommune har på kun et år fået dobbelt så mange borgere til at klikke sig ind på en række digitale selvbetjeningsløsninger på randers.dk. Det er effekten af kommunens fokus på at styrke vejledning og tilgængelighed i forhold til løsningerne.

Resultaterne og erfaringen med at optimere selvbetjeningen danner nu grundlag for Bølge 2 i Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.

I dag klikker ca. 3.500 om måneden sig i gennemsnit ind på de digitale løsninger fra Bølge 1 på randers.dk. For et år siden var det kun 1.500. Første bølge i den digitale selvbetjening må derfor siges at være slået igennem hos borgerne.

”Vi har fokuseret på at hjælpe borgerne på vej til løsningerne, og derfor har vi lavet udførlige, ofte videobaserede vejledninger i, hvordan løsningerne benyttes. Resultaterne og erfaringen med at optimere selvbetjeningen danner nu grundlag for, at endnu flere selvbetjeningsløsninger skal finde vej til nettet,” siger Rasmus Bak-Møller, chef for staben Politik, Kommunikation og Digital service i Randers Kommune.

De mest populære selvbetjeningssider

En opgørelse over trafikken på de digitale selvbetjeningssider viser, at opskrivning til dagtilbud topper listen med over 10.000 besøg på et år.

I forbindelse med skoleindskrivningen til 2013, der fandt sted i november 2012, steg trafikken markant. Randers Kommune opnåede, at ca. 90 % af borgerne skrev deres børn op til skole digitalt.

På alle områder under Bølge 1 ses der en stigning, også på Meld flytning, Bestilling af Sundhedskort og EU-sygesikringskort.

Bølge 2 i den obligatoriske digitale selvbetjening

Arbejdet med Bølge 2 - blandt andet selvbetjeningsløsninger til bestilling af pas og lægevalg - er godt i gang i Randers Kommune. Med resultaterne og erfaringerne fra Bølge 1 vil arbejdet med at gøre selvbetjeningen nem og lettilgængelig fortsætte i Randers Kommune.

www.mitranders.dk

Randers Kommune har skabt borgernes personlige digitale univers på www.mitranders.dk. Herfra har borgerne adgang til en lang række offentlige selvbetjeningsløsninger, når de er logget ind med NemId.

Emneord: Offentlig digitalisering, Borgere, Randers Kommune
Randers Kommune på DenOffentlige.dk Randers Kommune
Aktivitet: Artikler: 146 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også