Corona-krisen øger brug af digital træningsapp i kommunerne

Sundhed

30/04/2020 10:59

Christina Prangsgaard Carstensen

Corona-krisen har betydet ændringer i arbejdsmåder for mange af kommunernes sundhedsprofessionelle. Det har haft stor betydning for virksomheden ExorLive, som har lyn-implementeret deres digitale træningsapp i flere kommuner.

ExorLive har leveret digitale løsninger siden 2003 og udvikler løbende både eksisterende og nye løsninger til både offentlige og private virksomheder. Mange kommuner har været i gang længe, fordi de har kunnet se, at digitale løsninger er en smartere måde at arbejde på. 

COVID-19 og nedlukning af Danmark har for alvor sat skub i tingene for virksomheden ExorLive. For kommunerne har været nødt til at tænke – og handle hurtigt: 

- Vores løsning bruges af stort set alle danske kommuner – herunder især genoptræning, job- og ældreafdelinger. Da Danmark i marts lukkede ned, skulle mange af de offentlige ansatte arbejde anderledes, siger Kasper Bøtcher Hesselbjerg, salgs- og markedsansvarlig hos ExorLive.

- Det har derfor været temmelig hektisk med implementering af især vores digitale træningsapp. Normalt bruger vi mange flere uger, men pga. corona-krisen har vi måtte gøre det på timer og dage.

Coronaens positive effekter – se videoer

Velvilje hele vejen rundt sikrer succesfuld implementering
Kasper Bøtcher Hesselbjerg er overbevist om, at corona-krisen har betydet, at kommunerne som ikke var helt klar til at bruge digitale løsninger, har skulle tænke det hurtigere end de ellers ville. Fordi det var nødvendigt. Og implementering er gået over al forventning:

- Det er lykkedes fordi alle involverede har accepteret, at det skulle gå hurtigt. Både it-afdelingerne i kommunerne og internt, hvor vi har fået ting igennem så hurtigt som muligt. Især stor velvilje fra både ledere, it-afdelinger og sundhedsfagligt personale i kommunerne har betydet, at implementeringen er lykkedes - selv når det går hurtigt. 

”Så vi har kun oplevet velvilje hele vejen rundt. Fra borgerne, som skulle have lavet opfølgning, til ledelse i kommunerne. Alle har været positive på at få implementeringen til at lykkedes. Hurtigt.”

Hurtigere implementering – flere udfordringer?
Selvom det normalt kan tage flere uger at implementere den digitale træningsapp, så har den hurtige implementering i forbindelse med corona-krisen ikke betydet flere udfordringer:

- Det har selvfølgelig været mere hektisk. Men ikke med flere udfordringer som sådan, siger Kasper Bøtcher Hesselbjerg. - Vi har blot bevist, at vi KAN implementere rigtig hurtigt i kommunerne, hvis det skal til. På ganske få dage. Bare alle involverede er motiverede for at det skal lykkedes. 

Hvordan ser det ud for ExorLive fremover?

- Corona-krisen har positivt set sat tempo på udviklingen af vores digitale løsninger. Det har også ændret på tanke og handlinger fra vores kunder. Der er sat fart på arbejdsprocesser og både sundhedsprofessionelle og borgere bliver bedre til at bruge de digitale teknologier.

Kasper Bøtcher Hesselbjerg er også overbevist om, at de kunder, som er hoppet med nu pga. corona-krisen alligevel ville have været med senere. Så på den måde har corona-krisen blot sat fart på.

Besøg ExorLive på www.exorlive.com og prøv den digitale træningsapp gratis i 14 dage.

Om ExorLive’s digitale træningsapp

  • I den digitale træningsapp har fagpersoner adgang til grunddatabase med 8000 øvelser med video.
  • Alle øvelser og video er lavet og filmet af fagpersoner (fysioterapeuter, ergoterapeuter, trænere etc.) 
  • Den digitale træningsapp fungerer også som kommunikationsplatform mellem fagbruger (fx fysioterapeut) og borger. Både en- og tovejskommunikation.
  • Virksomheden har 25 ansatte (fordelt i Danmark og Norge), hvoraf 8 er it-udviklere.
  • Exorlive har kunder i både den offentlige sektor, som den private: 93 (af 98) kommuner ift. genoptræning, samt
    - 75% af landets fysioterapiklinikker
    - 60% af al fysioterapi på hospitalerne
    - 60% af markedet inden for fitnesscentre (både kæder og mindre selvstændige centre)

Link til kilde

Mest Læste

Annonce