COVID-19 skal gøre os klogere på onlineundervisning

Uddannelses- og Forskningsministeriet har bevilliget 1 million kroner til at samle op på de aktuelle erfaringer med onlineundervisning på de videregående uddannelser under COVID-19. Målet er at opsamle fælles erfaringer, som kan bruges til at udvikle institutionernes arbejde med onlineundervisning.

COVID-19 har i den grad ændret måden, undervisning foregår på i Danmark. Aldrig før har der skulle findes digitale undervisningsformer til så mange forskellige studerende på så kort tid. De erfaringer skal man lære af i uddannelsessektoren. Derfor har uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen bevilliget 1 million kroner til et projekt, der skal gøre netop det.

Det er Professionshøjskolen UCN, som i tæt samarbejde med Professionshøjskolen Absalon, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Roskilde Universitet, Syddansk Universitet, University College Lillebælt, UC Syd og VIA University College, skal gennemføre projektet. 

Projektet har to formål: Det skal bidrage til at samle op på de erfaringer fra COVID-19 situationen, som uddannelserne har gjort sig med onlineundervisning. Og det skal bidrage til at dele viden på tværs, så de videregående uddannelser kan udvikle deres arbejde med at bruge digitale og teknologiske redskaber i undervisning og eksamen.

"COVID-19 har betydet, at vores undervisere og studerende har måtte tage nye digitale værktøjer i brug i undervisningen. Og rigtig mange steder har erfaringerne faktisk været positive. Selvom jeg tror, alle glæder sig til at møde deres undervisere og medstuderende igen i den virkelige verden, så er det vigtigt, at vi lærer af de erfaringer, der er blevet gjort. Jeg tror, vi er mange, der har oplevet små glimt i den nye digitale måde at omgås hinanden på, som vi kan tage med videre, når vi forhåbentligt snart kan vende tilbage til en mere normal virkelighed. Det skal det her projekt bidrage til at samle op på, når det handler om den digitale undervisning. Jeg vil dykke ned i resultaterne med stor interesse," siger Ane Halsboe-Jørgensen.

I det pågældende projekt vil der blandt andet blive set på, hvordan studerende har oplevet forskellige digitale undervisningsformer, og hvilken betydning de forskellige tilgange har for studerende – bl.a. i forhold til oplevet læringsudbytte og læringsstrategier. Der vil samtidig blive set på, hvordan underviserne har oplevet situationen.

Projektet er blevet udvalgt af Styrelsen for Forskning og Uddannelse. Projektet igangsættes med det samme og forventes afsluttet ved udgangen af 2020.

TILMELD NYHEDSBREV

Læs også

  • 06.07.20 Uddannelse
    Så mange har søgt ind på en videregående uddannelse

    94.604 har søgt om at blive optaget på en videregående uddannelse. Det er 5.850 flere end sidste år, svarende til en stigning på 7 procent. Det glæder uddannelses- og forskningsministeren, der især er glad for, at hver femte ansøger har søgt ind på en af de fem store velfærdsuddannelser.

  • 06.07.20 Uddannelse
    Der er brug for at uddanne endnu flere pædagoger

    Det er positivt, at faldet i kvote 1-ansøgere til pædagoguddannelsen er stoppet efter flere års nedgang. Men det er stadig nødvendigt at tiltrække og uddanne endnu flere pædagoger for at følge med det stigende børnetal og minimumsnormeringer. Det kræver, at politikerne tager ansvar for at løfte pædagoguddannelsen og forbedre vilkårene for det pædagogiske arbejde, fastslår BUPL.

  • 24.06.20 Uddannelse
    Ny karakterskala skal understøtte en positiv læringskultur

    Akademikerne har fremsendt den akademiske fagbevægelses overvejelser om en ny karakterskala til Ekspertgruppen til ændring af karakterskalaen. Ekspertgruppen blev nedsat at undervisningsministeren og uddannelsesministeren i april og arbejdet forventes afsluttet ultimo september i år.

  • 17.06.20 Uddannelse
    Dagpenge hæves under uddannelse

    Fra 1. august 2020 får ledige over 30 år ret til at tage en erhvervsuddannelse på 110 procent dagpenge. Det indgår i én af to politiske aftaler med i alt 730 millioner kroner til at opkvalificere ledige.

  • 16.06.20 Uddannelse
    Test skal støtte pædagogikken – ikke sabotere den

    De nationale test har mødt bred kritik, og politikerne har besluttet at skabe et nyt testsystem. Christian Christrup Kjeldsen, lektor og viceinstitutleder på DPU, mener, vi skal benytte lejligheden til at tænke nyt. Blandt andet skal testopgaverne være i tråd med den faglige virkelighed, eleverne møder i undervisningen, forklarer han i det nye nummer af Asterisk, der sætter fokus på test.