Danmarks første PhD om tillid og kontrol: Topstyring er ødelæggende

Den første danske PhD om tillidsbaseret styring og ledelse sender en kanonkugle direkte ind på lukkede ledelsesgange, der spyer styrings- og kontrol-redskaber ud over offentligt ansatte. Tina Øllgaard Bentzen har studeret hvordan Københavns kommunes tillidsreform fra 2012 er gennemført.

"Vi skal tænke langt mere i tidlig inddragelse og samskabelse af kontrolsystemer i den offentlige sektor. Nok er der mange steder en udmærket høringskultur, hvor medarbejderne får mulighed for at ytre sig, når et færdigt kontrolssystem præsenteres.  Men  der er brug for inddragelse langt tidligere. Der er brug for et mere seriøst fokus på hvilken virkelighed og udfordringer kontrolsystemet skal understøtte. Vi skal flytte fokus fra hvordan medarbejderen understøtter kontrolsystemerne, til hvordan kontrolsystemerne kan understøtte medarbejderens møde med borgeren."

FØLG UDVIKLINGEN - FÅ vores gratis nyhedsbrev


Det mener PhD Tina Øllgaard Bentzen, der netop har forsvaret sin afhandling på Roskilde Universitet. De sidste år har hun med afsæt i Københavns Kommune forsket i tillidsbaseret styring i offentlige organisationer.
 
Tilliden til ledelsen eller henvisning til at tjeklisten er fulgt skaber vished om opbakning hvis der sker fejl. Det  er et spørgsmål om at bruge de to redskaber parallelt og således dosere kontrol og hierarki til de situationer, hvor det er nødvendigt og ikke anvende det hele vejen rundt, mener Tina Øllgaard Bentzen. 

"I København har denne indsigt ført til, at man fortsat har kontrol, men at den skabes på en helt anden måde. I stedet for at forvaltningens specialister på egen hånd laver ny styring ud fra politisk-administrative  hensyn inddrages institutionerne. Alternativer undersøges og der eksperimenteres inden det rulles ud over det hele: Forvaltningsmedarbejdere  går ud på institutionerne og laver små pilotforsøg. På den måde kommer der involvering og ejerskab i styringen og tillid mellem niveauerne opstår."


Hun ser nogle store og nu og da svære forandringer i nøgleaktørernes forskellige roller i det offentlige når den tillidsbaserede tilgang indføres. 

FØLG UDVIKLINGEN - FÅ vores gratis nyhedsbrev

"Samarbejdsudvalg og tillidsfolk skal lære at tage ansvar for mindre behagelige beslutninger. Forvaltningen og lederne skal vænne sig til mere at være facilitatorer end dirigenter og kontrollanter. Den engagerede fagprofessionelle skal se sig som en del af noget større, hvor andre faggrupper spiller med," påpeger hun.

Tina Bentzen blev ved forsvaret spurgt om man kan overføre tillidsrelationen mellem forvaltning og institution til at blive brugt også mellem medarbejder og  borger.


"Undervejs i forskningsprojektet har jeg flere gange tænkt tanken og set tegn på at forvaltningens tillid til institutionen og lederens til medarbejderen kan brede sig borgeren," svarede hun.

 I en artikel her på DenOffentlige har den nyudnævnte PhD delt sin forskning, og påpegede længe før Kora rapporten om resultatbaseret styring, at der er behov for et opgør med topstyrede modeller, der udvikles uden om medarbejderne.

"Det er helt centralt, at vi i designet af offentlig styring inddrager medarbejderne som en helt afgørende del af ligningen. Vi kan få nok så fine systemer og modeller udviklet af konsulentfirmaer og eksperter, men hvis ikke systemerne giver mening hos den ansatte – ja, så daler motivationen, tilliden undergraves og i værste fald opstår modstand og træghed i implementeringen," skrev hun i artiklen "Der er brug for parterapi mellem tillid og kontrol".
 

FØLG UDVIKLINGEN - FÅ vores gratis nyhedsbrev
(Artiklen er udgivet første gang 8. juni 2016)
 
Emneord: NPM, RBS, Resultatbaseret styring, Offentlige ledelse, Ledelse og styring, PHD, Tina Øllgaard Bentzen, Henrik Hjortdal, Tillidsreformen, Kampen mellem tillid og kontrol, Mere tillid og mindre kontrol, Tillidsreform, Kontrolsamfund, RUC, Københavns Kommune, Ledelsesavisen, Ledelsesavisen nr. 3, Uge 32, Forskning, Julen16, 2017, 5 år med DenOffentlige
Forum for Fremtidens Offentlige Ledelse & Styring på DenOffentlige.dk Forum er et løstkoblet netværk, hvis formål er at udgøre et mødested for en debat om at fremme bedre offentlig styring og ledelse. ...
Aktivitet: Artikler: 88 | Kompetenceområder: 6

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE
Kommentarer
  • 27.09.16 Ellen Mosekjær
    Faglighed og tillid

    Heldigvis høres igen bevidsthed om, at faglighed også er væsentligt på ledelses niveau og min påstand her er, at netop fravær af faglighed har været med til at øge underminere tilliden. Når du som leder har en faglighed på samme område som medarbejderne og underliggende ledelsesniveau, vil det give en bredere dialog med både fagpersonerne og underliggende faglige lederlag.

  • 06.08.16 Adfærds konsulent. EQ Dorte Erlingsson
    Hvad er tillid og hvordan lever man den

    https://www.linkedin.com/pulse/verdenslederm%C3%B8det-i-davos-er-forbillede-odense-vil-p%C3%A5-erlingsson-dk?trk=prof-post

    Adfærds konsulent. EQ. Dorte Erlingsson. Det personlige lederskab! >>selvledelse

  • 08.06.16 Martin Madsen
    Tillid og styring - et perspektiv i fremdrift

    Flere har fokus på styring og tillid i det offentlige. Der har fra flere fagligheder været opråb om, at New Puplic Management paradigmet har sat faglighed og professionalisme på prøve. I denne sammenhæng er det værd at nævne, at Michael Christensen (ligeledes fra Roskilde universitet) har forsvaret sin Ph.d.- afhandling ’Tillid på trods i socialt arbejde med børn og unge i udsatte positioner’ i januar 2016, hvor Christensen undersøger konsekvenserne af New Puplic Management paradigmet for socialrådgiverne, der arbejder i forvaltningerne, og de unge udsatte der møder systemet. Spændende læsning, der kan supplere Øllgaards perspektiver. Se mere på http://forskning.ruc.dk/site/da/persons/michael-christensen(7be9f4e4-d534-479c-b843-5fb1111f3b4e).html

  • 08.06.16 Jakob Spange
    Mere tillid - mindre kontrol = mindre Dem og os

    Missionen er klar!! Vi kæmper for mere Tillid - mindre Kontrol = Mindre Dem-og-os.
    Vi er bekymret for I hvilken retning Danmark bevæger sig.
    Der er historisk lav tillid til politkerne og EU har mangledne opbakning.
    Der er mistillid til offentlige systemer.
    Kampagne: Vi gør Danmark #tillidsbar gør opmærksom på Danmarks unikke dna - tillid.
    Vi tror på vi hver især kan gøre en lille forskel og gøre denne verden en smule mere tillids-bar. Vi sætter folk i bås, som aldrig før og vores relationer er til salg. Det betyder ikke, at vi skal ignorere forskelle, men at vi skal lære af dem. Frihed, frivillighed, ejerskab og ikke mindst tillid er grundstenen for, at vi skaber udvikling i vores samfund. Vi skal have modet til, at give slip og lade os skabe i fællesskaber og løse flere fælles udfordringer, som Danmark har lige nu og i fremtiden. Vi tillidsficerer hinanden og andre. Vi sætter mennesket i centrum, fordi det betaler sig på den menneskelige bundlinje. Derfor støtter vi op omkring socialt iværksætteri og konkrete tiltag, som får mennesker på kanten af samfundet i beskæftigelse. På den måde mindskes ensomhed og stigmatisering.
    Se mere på Facebook:https://www.facebook.com/groups/1693499880926942/

  • 07.06.16 Anders Ganer
    Tillid OG kontrol, tak!

    Det er ikke et spørgsmål om tillid ELLER kontrol. De to elementer skal gå hånd i hånd. Manglende kontrol kan jo også være et udtryk for manglende opmærksomhed, og den går ikke i en moderne organisation.

    Og her er vi ved kernen, som det jo også fremgår af rapporten. Medarbejderne skal inddrages, for at det giver mening.

    Men hvorfor ikke bruge det store lag af mellemledere, som jo reelt er den gruppe der har "fingeren på pulsen". Det er svært at inddrage mange tusinde medarbejdere, men de fleste offentlige myndigheder kan udmærket inddrage laget af enhedschefer eller institutionsledere. Det er ofte dem, der ved hvor skoen trykker. Uanset om det er meningsløse målinger eller helt urealistiske mål.

    Det behøver slet forhindre gode ideer og forslag fra de menige medarbejdere. Men hvordan innovation fremmes i en offentlig virksomhed, er jo en helt anden sag...


  • 06.06.16 Vagn Jørgensen
    Mere ny forskning om samme emne

    I januar 2016 forsvarede Maria Falk Mikkelsen sin ph.d.-afhandling på Aarhus Universitet "Effects of Managers on Public Service Performance". Afhandlingen peger på udførelsen af styring og kontrol som afgørende for bedre offentlig service. Værd at læse!

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også

  • 14.12.18 Politik
    Borgmester lancerer integrationspolitik: Det er københavnernes politik

    Med Københavns nye integrationspolitik vil kommunen fremover investere i integration, sætte målrettet ind med det der virker og have mere langsigtede indsatser. Beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V) mener, at integrationspolitikken skal tilbage til kernen.

  • 28.11.18 Sundhed
    Regioner støtter uafhængig forskning

    7 millioner kroner til uafhængig forskning skal nu omsættes til resultater for patienterne.

  • 09.11.18 Bæredygtighed
    Forskere vil skabe bæredygtig kemi

    Aarhus Universitet er gået sammen med otte andre europæiske universiteter om at skabe grøn, bæredygtig og bionedbrydelig kemi med en produktionsmetode, der bruger lys og enzymer og ikke genererer affald. Det kan være skelsættende for en industri, der ellers er en af klodens mest forurenende.

  • 30.10.18 Sundhed
    Dokumenteret effektiv stressbehandling bringer syge tilbage i job

    Stress-forskernes behandlingsmetoder hjælper danskere tilbage til hverdagen - så effektivt, at Sundhedsstyrelsen nu anbefaler at flere kommuner bruger metoden, som er udviklet på Københavns Universitet..

  • 24.10.18 Ledelse
    Giv plads til at træne de tværfaglige kompetencer

    Et succesfuldt tværfagligt samarbejde kræver koblingskompetencer – at ledere og medarbejdere på tværs af organisationen er i stand til at kommunikere, koordinere og kooperere. Men det kommer ikke af sig selv, siger professor. Hør mere på konference.