Dansk webbureau uddanner fremtidens IT-talenter

Webbureauet Morning Train er et fynsk bureau anerkendt for deres arbejde med digitalt design, programmering og online marketing. På blot 5 år er de gået fra at være et mindre lokalt webbureau i Odense til i dag at være et af de mest synlige bureauer på den danske digitale scene med en række kendte nationale og internationale kunder. 

Denne udvikling har smittet positivt af på medarbejderstaben, som over de sidste fem år er gået fra 4 til 25 digitale specialister, og derfor har bureauet i den grad mærket, at det til tider kan være svært at finde de rigtige profiler til holdet. 

Derfor tog Morning Train tidligt beslutningen om, at man ville uddanne sine egne specialister i stedet for kun at være afhængig af at kunne tiltrække dem fra konkurrerende virksomheder. 

Trainee – og Apprentice-forløb

Der blev udviklet to træningsforløb, som strakte sig henholdsvis 12 og 18 måneder. Trainee-forløbet på 18 måneder henvender sig til ”grønne” autodidakte unge mennesker eller nyuddannede med meget lidt praktisk erfaring inden for enten marketing eller udvikling. 

Apprentice-forløbet henvender sig til den lidt mere erfarne autodidakte, eller den nyuddannede med lidt erfaring på forhånd. 

Stor succes med efterfølgende fuldtidsansættelser

Disse uddannelsesforløb har vist sig yderst effektfulde for både medarbejderne, virksomheden og samfundet. Selvom det kan lyde højtråbende, at samfundet har glæde af dem, så taler statistikken sit klare sprog. Rigtig mange nyuddannede går ledige i mere end et år, fordi de typisk bliver valgt fra pga. erfaring. 

Ved at virksomheden og medarbejderne investerer i hinanden i enten 12-18 måneder, så kommer der nogle rigtig dygtige og erfarne specialister ud i den anden ende, som ikke bliver tabt i et dagpengesystem. Og indtil videre har alle medarbejdere i disse forløb modtaget job-tilbud som it-specialister efterfølgende af Morning Train, og 6/7 har valgt at takke ja til at fortsætte i Morning Train efter deres traineetid. 

Hvorfor laver flere virksomheder ikke disse forløb til nyuddannede?

Selvom gevinsten for alle parter er til at få øje på, så er der flere årsager til, at alle virksomheder ikke bare laver noget lignende. 

For det første så er det ressourcekrævende for virksomheden at søsætte disse programmer. Morning Train valgte at lave disse programmer, fordi de vidste, at de kontinuerligt i løbet af årene skulle bruge lignende profiler inden for de 3 områder (design, programmering og online marketing), hvorfor at hver optræning kunne bruges gentagne gange. Der skal være et element at ”stordriftsfordel” før, at det ikke bliver en for stor investering for den enkelte virksomhed at lave disse programmer. 

Dernæst så kræver det også den rigtige mentalitet hos den gruppe af medarbejdere, som har brug for dette mellemtrin mellem deres formelle uddannelse og en regulær fuldtidsposition. Det kan være en stor kamel at sluge, at man efter en fuldendt bachelor eller måske endda kandidat skal yderligere på en ”praktisk skolebænk”, før man får alle de nødvendige værktøjer til at kunne begå sig professionelt inden for sit ønskede arbejdsområde. Dette er dog tilfældet inden for mange uddannelser i dag, hvor virkelighedens best-practise værktøjer i nogle henseende udvikler sig hurtigere end universiteterne kan holde sig up to date.

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer