Danske unge er politiske analfabeter

Den danske folkeskole har ikke nok fokus på politik og samfundsforhold i undervisningen, og det betyder, at mange unge forlader skolen uden at have den rette ballast til at deltage aktivt i den politiske samfundsdebat.

Det viser en undersøgelse, som Gallup har foretaget for Dansk Ungdoms Fællesråd i anledning af det Skolevalg, som kører på 800 skoler over hele landet i de næste tre uger, skriver metroxpress.

I Gallups repræsentative undersøgelse svarer hver tredje 16-17-årig, at de ikke føler, at undervisningen i samfundsforhold og politik i folkeskolen/ungdomsuddannelsen sætter dem i stand til at engagere sig i politik, og det er en alvorlig udfordring, lyder det.


»Uanset om det skyldes holdningsforskrækkelse på skolerne eller manglende muligheder for at inddrage politik i undervisningen, må vi tage udfordringen meget alvorligt. De unge skal mødes med debat og politiske holdninger, så de næste tre ugers Skolevalg er en unik mulighed for de unge til at opleve demokratiet på nærmeste hold,« siger Signe Bo, der er formand for DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd til metroxpress.

Også Christopher Røhl, der er landsformand for Radikal Ungdom, og som stiller op til Skolevalg, mener, at folkeskolen står med et problem.

»Det er skræmmende høje tal, fordi der i folkeskoleloven står, at man skal kunne deltage aktivt i demokratiet efter folkeskolen. Det viser en fejl i systemet,« siger han og foreslår, at man i skolerne ser nyhederne på tv.

»Demokrati og politik handler om mere end at sætte kryds hver fjerde år. Det handler også om at deltage aktivt og forholde sig til omverdenen,« siger Christopher Røhl.

Emneord: Danske Skoleelever, Dansk Ungdoms Fællesråd, Samfundsdebat, Undervisning
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6985

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE
Kommentarer
  • 14.01.15 Dennis Hornhave Jacobsen
    Demokrati skal også gøres konkret, hvis det skal rykke...

    Fordi man er deltagende i demokratiet behøver man jo ikke acceptere præmissen om, at man skal være medlem af et parti. Det er en besynderlig konklusion. Som formand for foreningen af lærere i historie og samfundsfag mener jeg, at en del af problematikken kan bestå i, at samfundsfag på mange skoler er primært et diskusionsfag. Min erfaring er at eleverne har masser af holdninger, men de er ikke øvede i at bringe sine holdninger i spil i forskellige fora/genrer. Med produktorientering som de nye prøveforsøg lægger op til og mere hands on i form af f.eks. Skolevalget, kan demokrati som begreb flyttes fra, at det er nok man har en holdning, til at man også skal kunne mediere sine holdninger, så de bliver et aktiv.

  • 13.01.15 Mie Iben Wester
    ...Men gælder det kun ungdommen?

    Spørgsmålet er, om det ikke er helt generelt, at hver tredie dansker ikke føler sig i stand til at engagere sig i politik? Måske siger det mere om de politiske outreach strategier og den danske presse, end det siger noget om den danske folkeskole?

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

  • 19.09.14 Velfærd
    Grøn energi i undervisningen i Hillerød

    900 af Hillerøds skoleelever skal i den kommende tid skabe bæredygtig energi i et ”lav-selv-solcelle”-forløb. Formålet er at sætte fokus på energiforbrug.

  • 12.09.14 Politik
    Naur-Sir Skole er in som udeskole

    Skolen er udvalgt som demonstrations-udeskole for andre skoler i hele landet. Naur-Sir Skole er udvalgt som 1 ud af blot 15 demonstrations-udeskoler i Danmark. Dermed bliver den en foregangsskole for, hvordan skoler i hele landet kan arbejde med udeskole.

  • 20.05.14 Velfærd
    Velfærdsteknologiens dilemmaer

    Fordele og ulemper skal italesættes meget mere, hvis de ønskede gevinster skal høstes.

  • 20.03.14 Ledelse
    Partnerskab skal bidrage til at virkeliggøre den nye folkeskole

    Et nyt partnerskab mellem Undervisningsministeriet, professionshøjskolerne, Uddannelses- og Forskningsministeriet og Danmarks Evalueringsinstitut skal skabe lettere adgang til den viden om skoleudvikling, der skal realisere folkeskolereformen.

  • 05.11.13 Velfærd
    Skoleelever er vilde med kinesisk

    Der har været så stor søgning til kinesisk, at der efter sommerferien er oprettet to valghold med kinesisk på Fællesskolen Fjelstrup Favrdal. Eleverne bliver undervist i sprog og kultur. I morgen onsdag den 6. november får de en særlig gæsteundervisning af borgmester Jens Christian Gjesing, der er inviteret til at komme og fortælle om Kina.