Det er nu, velfærdsteknologi kan være afgørende

Sundhed

14/04/2020 08:45

Lotte Overbjerg

En del af de udfordringer, der følger med corona-krisen, kan afhjælpes med velfærdsteknologiske løsninger, der allerede findes. Teknologi kan aflaste personalet, hjælpe til bedre hygiejne og skabe bedre kommunikation, planlægning og dokumentation.

I den sårbare situation, vi står i, bør vi udnytte, at Danmark er blandt verdens førende inden for sundhedsteknologi. Det mener Søren Parmar-Sielemann, der er vicedirektør i Welfare Tech - en erhvervsklynge, hvor 200 vidensinstitutioner, offentlige og private virksomheder arbejder med teknologi til velfærdsområdet.

- Det er nu, vi for alvor ser behovet for at aflaste de sundhedsprofessionelle, og derfor skal der mere fokus på teknologi. Der findes teknologiske løsninger, der kan optimere en lang række af sundhedspersonalets opgaver, så de i stedet kan koncentrere sig om deres vigtigste opgave – dialogen og omsorgen for patient og pårørende, siger Søren Parmar-Sielemann.

Videokald mellem praktiserende læger og det kommunale plejeområde

En lang række af Welfare Techs offentlige og private medlemmer oplever gode erfaringer med sundhedstekniske løsninger. Assens Kommune er en af de offentlige spillere, hvor behovet for teknologi til bl.a. at skabe bedre kommunikation, er blevet synligere den seneste måneds tid. Velfærdsteknologikonsulent Christina Bomholt Rasmussen arbejder netop nu for at etablere mulighed for videokald mellem de praktiserende læger og kommunens plejecentre og hjemmepleje.

- Vi kan tydeligt mærke, at alle lag i organisationen nu efterspørger teknologiske løsninger. Vi har tidligere arbejdet for at få videokald etablere som et værkstøj, men nu kan både kommune og region for alvor se værdien af det, forklarer Christina Bomholt Rasmussen.

Behov for monitorering og alarm.

Også Hvidovre Hospital og Aarhus Universitetshospital i Skejby har haft travlt med at implementere teknologi for at blive klar til den forventede mængde af COVID 19-patienter. Derfor har virksomheden CARE-CALL på kort tid omdannet syv sengestuer med cirka 350 sengepladser på de to hospitaler til kaldestuer.

- Vi fik ganske få døgn til at levere eller renovere kaldeanlæg til de nye corona-afsnit. Det er klart, at hvis afdelingerne bliver fyldt op med smittede, skal kaldefunktionen være i orden, og vi er glade for at kunne støtte op om sygehusvæsnet i denne tid, siger Peter Kirkegaard, ejer-leder i CARE-CALL.

Robothunde og -katte hjælper isolerede mennesker med demens

Når plejecentre bliver lukket for besøgende, eller ældre og syge kommer i isolation, kan det give udfordringer med den manglende sociale kontakt. Hjælpemiddelvirksomheden Gloria Mundi Care leverer bl.a. terapeutiske kæledyr som en robotsæl og en robotkat. Virksomheden er blevet kontaktet af flere plejecentre, der vil teste dyrene i denne tid, hvor den sociale kontakt er begrænset. Plejehjemmet Hørgården i Risskov har fået leveret tre robotkatte og en hund, der bl.a. har holdt personer ramt af demens og en gruppe borgere, der har været isoleret, med selskab.

- Tilbagemeldingerne siger, at beboerne var glade for at sidde med dyrene på skødet. De er en lille trøst i en svær tid, hvor beboerne ikke kan få besøg af deres pårørende, forklarer Anne Mette Waaben Andkjær, direktør i Gloria Mundi Care.

Teknologien skal fastholdes efter krisen

Bo H. Iversen, direktør i Life-Partners forventer dog, at der kommer en del opsamlingsarbejde for leverandører af velfærdsteknologi, når corona-krisen er overstået. 

Life-Partners’ kommunikationsplatform er blevet udpeget af Health Tech Hub Copenhagen som officiel international COVID-19 Solution Provider. Det har givet stor efterspørgsel på hurtig implementering af systemet Life-Manager i både Danmark og England, og tilbagemeldingerne er positive. Men når hverdagen bliver normaliseret igen, skal Life-Partners og andre leverandører hjælpe til med at fastholde brugen af ny teknologi i velfærdssektoren, mener Bo H. Iversen.  

- Vi skal fortsætte den gode dialog med kommuner og regioner, der lige nu skaber de gode resultater. Fremadrettet skal vi skabe en smidig implementering af teknologierne til hverdagsbrug. Vi skal som leverandører forstå, at både ledelse og medarbejdere har været voldsomt pressede under corona-krisen, og derfor vil der måske være brug for et pusterum, inden man er klar til at  lære nye løsninger at kende, forklarer Bo H. Iversen.

En anden af Welfare Techs medlemmer, Sekoia, leverer en planlægningsløsning til plejesektoren. Her er beskeden også klar:

- I krisen har vi set, hvordan brugerne på hospitaler og plejecentre på ultra kort tid har implementeret en ny funktion til tjek af Covid-19-symptomer via vores system. Sikringen af borgerne med velfærdsteknologi er en nødvendighed, som vi skal arbejde for. Vi skal sikre, at det offentlige kan fortsætte den gode anvendelse af teknologi efter corona-krisen, siger Morten Mathiesen, kommunikations- og marketingchef i Sekoia.

Kom med på Welfare Techs webinar Gør lyn-implementering af videokonsultation til en langtidsholdbar løsning. Her diskuteres bl.a., hvordan teknologi-leverandører kan bruge corona-situationen til ikke kun at skalere, men også til at sikre gode og langtidsholdbare løsninger.

Fakta:

Welfare Tech har samlet en liste over teknologiske løsninger, der kan gavne i en periode med høj smitterisiko. Listen indeholder løsninger inden for

·      cloud-, app- eller platformløsninger

·      hjælpemidler (interiør)

·      hjælpemidler (andet)

·      kald og monitorering og

·      medicinhåndtering.

Fakta:

Welfare Tech er Danmarks største medlemsbaserede klyngeorganisation for sundhed og velfærdsteknologi. Vi gennemfører projekter, konferencer, workshops, netværk, match making og formidlingsaktiviteter. Via samarbejde med virksomheder, kommune, regioner og forsknings- og uddannelsesinstitutioner optimerer vi rammerne for, at erhvervslivet kan realisere det kæmpe udviklingspotentiale, som ligger inden for det sundheds- og velfærdsteknologiske område.

Mest Læste

Annonce