DF og EL: Hurtigere tog er meningsløse uden passagerer

Infrastruktur

27/09/2013 10:40

Togene skal ikke blot være hurtigere men også lettere tilgængelige for folk i små byer, siger fløjpartier

Både Enhedslisten og Dansk Folkeparti er overbevist om, at det ikke er nok med hurtigere tog mellem landets fem største byer, hvis man vil sikre, at flere folk rent faktisk lader bilen stå og benytter den kollektive jernbanetrafik.

Det skal nemlig heller ikke være for besværligt at hoppe på toget, påpeger de to partier fredag, inden de mødes med regeringen for at nå til enighed om, hvordan den omtalte Togfondens 28,5 milliarder kroner skal fordeles.

- Det kan måske komme til at knibe med, at der er passagerer nok, hvis det kun kommer til at handle om folk i de fem største byer, siger Enhedslistens trafikordfører Henning Hyllested.

Han henviser til, at DSB for få år siden blev nødt til at indføre flere stop på lyntoget mellem København og Aarhus, fordi der kun var 40 procent belægning.

- Og toget lever trods alt af at stoppe, så folk kan stå af og på, siger EL-ordføreren.

Derfor er Enhedslisten meget fokuseret på, at Togfonden ikke alene skal finansiere en timemodel, der sikrer 60 minutters rejsetid mellem landets fem største byer.

Også trafikken til og fra togstationerne i form af for eksempel busser og letbaner skal være optimal, siger Henning Hyllested.

I Dansk Folkeparti er man enig i, at det ikke er nok med hurtigere tog.

Her handler det dog mere om at bringe togene til de små byer, end at tvinge folk til at komme til togene.

- Der er ikke ret mange, der pendler mellem København og Aarhus, men der er mange, der pendler på de mindre strækninger. Derfor skal vi ud og kigge på nogle flere strækninger, siger DF's trafikordfører Kim Christiansen.

I en rapport fra Trafikstyrelsen og Banedanmark om optimering af togdriften imødekommes kritikken med et forslag om at prioritere 25 byer, som de togrejsende skal kunne komme videre til med en maksimal ventetid på 10 minutter i de største byer.

Det er positivt, men lokker ikke nødvendigvis flere folk ind i togene, siger Kim Christiansen.

- Jo mindre ventetid, folk kan få på stationerne, jo bedre.

- Det gør det bare ikke mere attraktivt altid at tage toget, hvis man oveni købet får et ekstra skifte ind, siger han.

/ritzau/

 

Mest Læste

Annonce