Digital leg er inkluderende leg – ny hjemmeside med inspiration til SFO’er

Digitalleg.dk giver viden om og inspiration til, hvordan leg med teknologi kan bruges til at styrke inkluderende fællesskaber i SFO’er – og alle andre steder, hvor børn leger.

Mange børn, der inkluderes folkeskolen, har vanskeligt ved at være en del af fællesskabet og få venner, fordi de ofte har svært ved at forstå de sociale spilleregler i legen med andre børn. Digitale lege kan være en stor hjælp til at få alle børn med i fællesskabet i SFO’en.

Hjemmesiden www.digitalleg.dk samler viden om digital leg og inspiration til at bruge teknologien til at lege i SFO’en. Find opskrifter på lege, der er klar til at blive leget med det samme. Hent inspiration til, hvordan I kan bruge tablets, smartphones, kodning, robotter, smart boards, virtual reality mv. Og find redskaber og til, hvordan I kan lave jeres egne digitale lege, hvis I får lyst til mere. 

Understøtter inklusion

Hjemmesiden er udviklet med afsæt i projekt Digital, inkluderende leg. Otte SFO’er rundt om i landet har i det seneste halvanden år arbejdet med digitale lege. De har fx brugt teknologien til at kommunikere regler, sikre rollefordeling, konkretisere eller strukturere legen og til at skætte skub i børnenes fantasi.

SFO’erne har opnået en række positive resultater. Børnene oplevede, at reglerne i digitale lege er væsentlig lettere at forstå end regler i ikke-digitale lege - reglerne blev tydeligere kommunikeret uden behov for tolkning. Børnene kunne blive i legen og koncentrere sig i længere tid i den digitale leg end ellers. De indtog en mere central plads i legen, de var mere aktivt med, og der opstod færre konflikter.

Digitale lege skaber rammer og struktur

Men hvorfor er digitale lege så udviklende for børn med særlige støttebehov i SFO’en?

- Teknologi gør det lettere for barnet at forstå og bevare fokus på legens formål og aktiviteter. Når rammerne omkring den digitale leg kommunikeres tydeligt, kan børn, der har svært ved at tolke på nonverbal kommunikation, også være med fortæller chefkonsulent, projektleder Villads Bach Petersen fra SUS.

Og fordi teknologi indeholder et kompenserende element, som fx højtlæsning og visualisering, er der ikke behov for, at alle kender til barnets særlige problemstillinger.

- Det skaber en mere ligeværdig relation. Nogle af børnene er også trygge ved teknologien, fordi relationen er ‘pillet’ ud. Der er færre diskussioner med en computer, end når børnene skal forhandle regler indbyrdes.

Ud til børn i hele landet

- De fleste SFO’er anvender allerede teknologi. Med digitalleg.dk håber vi, at endnu flere bliver opmærksomme på de store sociale og inklusionsmæssige potentialer, der er i digital leg – til glæde for børn i hele landet, siger Villads Bach Petersen.

Projektet Digital, inkluderende leg er gennemført af Socialt Udviklingscenter SUS, Favrskov, Billund, Kolding og Høje-Taastrup Kommuner. Projektet er støttet af Ole Kirk's Fond. Læs mere på www.digitalleg.dk

Kontakt:

Villads Bach Petersen, chefkonsulent, SUS
vbp@sus.dk


(Foto: Abdellah Ihadian) 

 

 


KONFERENCE OM TEKNOLOGI OG INKLUSION I FOLKESKOLEN

 

Den 2. oktober inviterer SUS til gratis konference om it og teknologi i folkeskolen – program og tilmelding

 

 


 

Socialt Udviklingscenter SUS på DenOffentlige.dk Socialt Udviklingscenter SUS arbejder med social innovation og sociale opfindelser. Vi udvikler og samarbejder om projek­ter og indsatser, der er med til at skabe bedre livsvilkår for socialt...
Aktivitet: Artikler: 71 | Events: 34 | Kompetenceområder: 7

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også