Digital valgkamp - Flytter det noget?

Uanset hvem du støder på, der påstår, at man ikke kan skaffe stemmer ved at føre digital valgkamp, skal du ikke tro på dem. For de ved det ikke. De gætter ligesom vi andre. Jeg tror det virker. Især i Kommunalvalget.

Hvad virker i valgkampen? Det spørgsmål som vel nok flest kandidater rundtom i landet er optaget af lige nu, når de skal vælge om de skal bruge tid og penge på valgplakater eller sætte sig hjem foran pc’en og sende venneanmodninger til potentielle vælgere. Er du stødt på en venlig sjæl, der påstår, at de ved præcis hvad der virker i valgkamp, kan du klikke på ”Skjul alle opdateringer fra” på Facebook.

Vedkommende er i samme situation som alle os andre – ingen dansk forskning har endnu påvist entydigt hvad der virker i danske valgkampe. Danmark er simpelthen ikke stor nok til, at vi har forskning der er god nok. Men vi har en meget god fornemmelse af, at valgplakater virker. Og at Facebook flytter stemmer internt på listerne.

Skal du så opgive din digitale valgkamp? Nej! Læs ovenstående igen. Bare fordi forskning ikke kan påvise, at digital valgkamp virker, er det ikke ensbetydende med, at det ikke virker.

I første omgang handler Kommunalvalget for rigtig mange kandidater om at blive fundet, og fundet interessant, fordi det handler om synlighed og rækkevidde. Folk skal opdage dig, før de stemmer på dig – og det kan du især bruge Facebook til.

Læs mere på http://www.kommunikationsforening.dk/menu/fagligt-nyt/artikler/den-dygtige-kandidat-til-kommunalvalget-pa-sociale-medier eller følg mig på http://www.facebook.com/benjaminrudelberth hvor jeg hver dag frem til 19. november giver et digitalt tip, som jeg tror på kan flytte stemmer.

I dag har jeg tippet om LinkedIn – for hvorfor ikke skrive på sin LinkedIn-profil, at man er kandidat, når LinkedIn nu er så ”søgestærkt”, at det typisk kommer op på side 1 på Google, når man søger på kandidatens navn? "Det kan da ikke flytte særlig meget?" tænker du allerede.

Klik på billedet for at forstørre

Husk på, at det er ganske få stemmer, der kan afgøre, om du får den sidste byrådsplads. Et eksempel: i 2009 tog Henrik Appel Espensen den sidste S-byrådsplads i København med 298 personlige stemmer. Tue Hækkerup fik 284 stemmer og kom ikke ind. Det kan være ganske få stemmer, du skal flytte for at dit liv ændrer sig ;-)

Hvor kan vi se, at digital valgkamp virker? Jo, se f.eks. på Steen Wrist Ørts, som jeg har fremhævet et par gange. Under en artikel med Steen på http://frdb.dk/article/20131007/ARTIKLER/131009571 skriver vælgere direkte, at de stemmer på ham, fordi han med sin digitale kampagne aftvinger respekt.

Jeg tror på, at det her virker – og ofte de små ting. Så giv den noget gas!

Benjamin Rud Elberth på DenOffentlige.dk Digital chef for Geelmuyden.Kiese og tidligere digital chef for Hou Media og Socialdemokraterne, Benjamin Rud Elberth, blogger om politisk digital kommunikation, sociale medier, folketings-,...
Aktivitet: Artikler: 11 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også