Digital vold mod beboere på krisecentre stiger

Krisecentre oplever flere og flere beboere, der bliver udsat for digitale krænkelser

GPS-overvågning, mobil-sporing og hævnporno.

Voldsofre der flygter på krisecenter for at komme væk fra en voldelig partner må ofte ikke bare finde sig i traditionel fysisk og psykisk vold, men også i digitale krænkelser.

Det viser en rundspørge, DR Nyheder har lavet til 52 af landets krisecentre. Af de 42 centre der har deltaget i rundspørgen oplever samtlige at tage imod borgere, der udsættes for digitale krænkelser. 

Halvdelen af krisecentrene vurderer, at antallet af sager med digitale krænkelser stiger. 

FÃ¥ overblik fra DenOffentlige

DenOffentlige er nyheder, debat og videndeling uden betalingsmur

Prøv vores nyhedsbrev og bliv opdateret pÃ¥ Danmarks udvikling og udfordringer hver dag.  

- Det nye er, at den digitale vold flytter med ind på krisecentrene og belaster kvinderne, som jo ellers er på krisecentrene, fordi de er flygtet fra volden. Så de er dobbelt udsatte, siger Trine Lund-Jensen, sekretariatschef i LOKK, Landsorganisationen af Kvindekrisecentre.

Det er særligt sager om læsning af den tidligere partners korrespondancer, digital sporing af mobiltelefonen, hacking af profiler på sociale medier, samt overvågning via GPS og deling af krænkende materiale, som krisecentrene støder på, viser DR's rundspørge.

Og de mange slags digitale krænkelser går hårdt ud over beboerne på krisecentrene, fortæller Trine Lund-Jensen fra LOKK.

- Det er et større og større problem på krisecentrene. Det er en meget bred vifte af krænkelser, og det er voldsomt belastende, for det er jo meget intens psykisk vold oven i en meget stor belastning, siger Trine Lund-Jensen til DR Nyheder.

Særligt når beboerne bliver sporet, kan det føre til hurtige beslutninger:

- Nogle af kvinderne er i en situation, hvor de bliver sporet og er nødt til at blive flyttet til et andet krisecenter sammen med deres børn, fordi de er faktisk er i livsfare, siger Trine Lund-Jensen.

DR Nyheders rundspørge er sendt til 52 krisecentre i Danmark, herunder 42 krisecentre for kvinder, syv krisecentre for mænd og to krisecentre for begge køn. I alt har 42 krisecentre gennemført undersøgelsen.

  • To ud af tre af krisecentrene oplyser, at de ofte eller meget ofte modtager borgere, der bliver udsat for digitale krænkelser og overgreb fra deres nuværende eller tidligere partner.
  • Tæt pÃ¥ halvdelen af krisecentrene oplever i høj grad eller meget høj grad, at de pÃ¥gældende borgere har svært ved at fÃ¥ hjælp til at fÃ¥ stoppet de digitale krænkelser og overgreb.
  • Halvdelen af krisecentrene vurderer, at antallet af sager med digitale krænkelser stiger. 
  • Fire ud af ti krisecentre har oplevet at modtage borgere, der har fÃ¥et delt krænkende materiale, sÃ¥som nøgenbilleder og lignende af borgerens nuværende eller tidligere partner
  • Tre ud af fire krisecentre har oplevet at modtage borgere, der har fÃ¥et overvÃ¥get sine bevægelser via digital sporing pÃ¥ mobilen af borgerens nuværende eller tidligere partner.
  • Mere end halvdelen af krisecentrene har oplevet at modtage borgere, der er blevet overvÃ¥get eller tracket via en GPS (fx vha. montering af GPS pÃ¥ en bil).
  • To ud af tre krisecentre har oplevet at modtage borgere, der har fÃ¥et hacket eller misbrugt sin profil pÃ¥ de sociale medier.
  • Fem ud af seks krisecentre har oplevet at modtage borgere, der har fÃ¥et læst sine personlige korrespondance i mails, facebookbeskeder og lignende.
  • Tæt pÃ¥ ni ud af ti krisecentre har oplevet at modtage borgere, der har modtaget trusler digitalt (dvs. via sms, messenger eller lign.).
  • Tre ud af fire krisecentre har oplevet at modtage borgere, der er blevet chikaneret digitalt.
Emneord: Krisecentre, Digitale krænkelser, Fysisk vold, Vold i hjemmet, Psykisk vold, Trine Lund-Jensen, Landsorganisationen af Krisecentre, Databeskyttelse
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1828 | Events: 7 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også