Digitale ambassadører hjælper borgerne på vej

Lejre Kommune har uddannet digitale ambassadører, der har fået til opgave at hjælpe borgerne i gang med at bruge de digitale selvbetjeningsløsninger. Sammen med en gruppe frivillige på aktivitetscentrene, gør de en brav indsats for at hjælpe borgerne i gang med at bruge de digitale løsninger.

Det skal være trygt at anvende de digitale løsninger

Lejre Kommune har uddannet digitale ambassadører, der har fået til opgave at gøre det mere trygt for borgerne at anvende de digitale løsninger i Lejre Kommune. 30 medarbejdere i kommunen er blevet uddannet – blandt andet borgerservicemedarbejdere og forebyggelseskonsulenter, der møder de ældre borgere i deres eget hjem.

Erfaringerne med at uddanne digitale ambassadører er positive. – I Borgerservice oplever vi, at langt flere borgere anvender vores digitale løsninger. Den arbejdsindsats vi lægger i at gøre vores borgere trygge ved vores digitale løsninger bærer tydeligvis frugt. Det er eksempelvis en fornøjelse at se, at flere og flere borgere kommer for at bruge vores selvbetjeningsmiljø og en ny såkaldt Duka PC, som er en ældrevenlig computer, der visuelt hjælper borgeren trygt ind i den digitale verden, udtaler leder af Borgerservice Jessie Lynggaard.


Samarbejdet med de frivillige

Lejre Kommune samarbejder med en gruppe af frivillige borgere, som underviser ældre borgere i IT på aktivitetscenteret Østergade.

– Jeg har undervist mange ældre mennesker igennem de sidste 11-12 år, og det er tydeligt, at de ældre vi underviser efterhånden får stor interesse for de digitale muligheder. Der sker næsten hver gang det, at de i starten er skeptiske over for blandt andet NemID, men når de tager hul på det, og vi taler om det stille og roligt over en kop kaffe, så vokser interessen og nysgerrigheden stødt. Vi har et godt samarbejde med Lejre Kommune, og vi kan hjælpe hinanden og de ældre med at komme i gang med de digitale muligheder, udtaler formand for Centeret Østergade John Nielsen.

Næste skridt

Som en del af den fælleskommunale digitaliseringsstrategi bliver endnu en række selvbetjeningsløsninger obligatorisk digitale 1. december 2013. Lejre Kommune vil fortsætte det gode samarbejde med de frivillige og fokusere på indsatsen med at gøre borgerne trygge ved at anvende kommunes selvbetjeningsløsninger.

- Selvom vi har fokus på at forberede den næste bølge af digitaliseringen, er vi opmærksomme på de borgere, som ikke kan eller ikke har mod på at udforske de digitale muligheder – dem skal der også være plads til. Det vil derfor fremover stadig være muligt at få hjælp og støtte i Borgerservice, som det hidtil har været, udtaler Borgmester Mette Touborg.

 

Emneord: Digitalisering, Lejre Kommune, IT, Frivillige, Digitale ambassadører, Borgerservice
Lejre Kommune på DenOffentlige.dk Lejre Kommunes vision er sammenfattet i bogen Vores Sted: Læs den her. Vi ønsker at være et sted med stærke fællesskaber, frirum til initiativ og naturen som rammen om det hele.
Aktivitet: Artikler: 24 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også