
Digitaliseringsstyrelsen
Landgreven 4, 1017 København K , Danmark
Telefon: +453392 5200 Website: www.digst.dk E-mail: [email protected]
Digitaliseringsstyrelsen
Landgreven 4, 1017 København K , Danmark
Telefon: +453392 5200 Website: www.digst.dk E-mail: [email protected]
Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringen er for mange danskere ensbetydende med en lettere hverdag, hvor kontakten med det offentlige kan passes ind med andre daglige gøremål. Men digitaliseringen gør os samtidig sårbare over for it-kriminelle, som vil udnytte vores høje digitale aktivitet til fx identitetstyveri eller økonomisk svindel.
Den nyoprettede Digitaliseringsstyrelse samler for første gang it-politikken fra strategi til eksekvering. Dette styrker indsatsen for at nå den centrale politiske vision om at digitalisere danskerne og spare penge på administration – og dermed frigøre midler til kernevelfærden og øge serviceniveauet.
Regeringens ansættelsesudvalg har ansat Lars Frelle-Petersen som direktør i Digitaliseringsstyrelsen fra 1. august 2012 Lars Frelle-Petersen har tidligere været kontorchef i Finansministeriet og vicedirektør i Økonomistyrelsen og Digitaliseringsstyrelsen og har senest fået IT-branchens pris for sit arbejde med at gøre Danmark til et digitalt foregangsland.
Med den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, som rækker frem til og med 2020, vil staten, regionerne og kommunerne sammen skabe fundamentet for fremtidens offentlige Danmark.
Statslige myndigheder, regioner og kommuner har siden 2011 arbejdet målrettet på at realisere den ambitiøse målsætning om, at 80 pct. af kommunikationen med borgere og virksomheder skal foregå digitalt ved udgangen af 2015. Tallene fra 2015 viser, at målsætningen er blevet indfriet, og at danskernes kommunikation med det offentlige i høj grad foregår digitalt.
Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015 opsatte en ambitiøs målsætning om at gøre 80 pct. af kommunikationen med kommunerne, regionerne og staten digital ved udgangen af 2015. Målet er nået, og danskernes kontakt med det offentlige er i høj grad blevet digital.
I 2015 sendte det offentlige 89 mio. digitale breve til borgere og virksomheder. Det er næsten dobbelt så mange breve, der nu er blevet digitale end i 2014 og tre gange så mange som i 2013. Også tal for digital selvbetjening peger på, at der er godt gang i den offentlige digitalisering.
Du skal indberette på flere og flere områder digitalt. 23 nye er kommet til pr. 1. december.
Nu er det på flere områder slut med fx at skulle forbi kommunes borgerservice for at udfylde papirskemaer, når man skal ordne sine ærinder med det offentlige. Fra 1. december skal danskerne gå på nettet, når de fx skal ansøge om pension eller boligstøtte eller anmode om separation.
1. november gik Danmark over til Digital Post. 4,3 mio. danskere skal derfor være opmærksomme på, at vigtig post fra fx ATP, Udbetaling Danmark og SKAT kan ryge igennem den digitale brevsprække inden årets udgang.
Danmark er lørdag gået over til Digital Post fra det offentlige. Det blev markeret på Post & Tele Museum, hvor finansminister Bjarne Corydon bød digitaliseringen velkommen og kårede Danmarks mest digitale kommuner sammen med økonomi- og indenrigsminister Morten Østergaard, KL og Danske Regioner.
I kølvandet på den såkaldte Se og Hør-sag, der vedrører misbrug af kreditkortdata opbevaret af Nets, har der været sat spørgsmålstegn ved sikkerheden i NemID-systemet. Digitaliseringsstyrelsen har i dag modtaget en redegørelse fra Nets, som konkluderer, at der ikke er sket et misbrug af data.
I 2012 har vi fået erfaring med nye digitale løsninger, så velfærden kan leveres smartere og mere effektivt. I år har Digitaliseringsstyrelsen i samarbejde med KL, Danske Regioner og en række ministerier bl.a. udarbejdet en national handlingsplan, der skal sætte fart på udbredelsen af telemedicin.