DR vil satse mere på streaming og lukke tv-kanaler

Det er DR's ambition at lukke tv-kanal og styrke streamingtjenesten i den kommende medieforligsperiode.

DR vil lukke flere tv-kanaler i forbindelse med det kommende medieforlig, som Folketingets politikere inden længe skal til at forhandle.

Kanalerne skal fremover alene være tilgængelige på DRs streamingtjeneste, DR TV, fordi det kun er få af seerne, som ser kanalerne på almindeligt tv. 

Det skriver public service-institutionen på sin hjemmeside. 

LÆS OGSÅ: SÅDAN GENSKABER VI NYHEDSSTRØMMEN

Det drejer sig ifølge TV2 om børnekanalen DR Ultra, som DR på forhånd har meldt ud skal lukkes, og kanalen DR3, som henvender sig til unge.


Samtidig skal ressourcerne prioriteres anderledes, og der skal fremover satses på færre programmer med højere kvalitet.

DR vil også udvikle streamingtjenesten, så den adskiller sig fra kommercielle streamingtjenester som eksempelvis Netflix.

En public service-algoritme skal guide seerne videre til indhold, "der overrasker og udfordrer, så tjenesten fungerer som et helstøbt public service-tilbud", skriver DR.

- Noget af det, som alle danskere i dag sætter så stor pris på – det danske indhold – kan meget hurtigt blive truet, lyder det. 

- Jo mere de internationale tjenester fylder i danskernes liv, jo mere tid bruger befolkningen på udenlandsk indhold, og jo større er behovet for, at andre trækker i den anden retning. 

 

 

FAKTA: DET VIL DR HAVE RET OG PLIGT TIL I FREMTIDEN IFØLGE DR SELV: 

  • Tilbyde et mangfoldigt og alsidigt dansk kvalitetsindhold på tværs af genrer til alle grupper i samfundet.
  • Give hele befolkningen fri og lige adgang til indhold på de platforme, hvor befolkningen er til stede, herunder i form af længere liggetider på DR TV.
  • Fastholde og forstærke en stærk redaktionel regional tilstedeværelse.
  • Være skaber og formidler af dansk kunst og kultur, herunder i form af fastholdelse af et levende musiktilbud og DR Koncerthuset som en del af DRs virksomhed.
  • Lukke tv-kanaler på almindeligt tv, når kun ganske få i kanalens målgruppe alene bruger kanalens indhold på almindeligt tv, og i stedet alene tilbyde indholdet på DRs streamingtjeneste, DR TV.
Emneord: Medier, Public service, Medieforlig, Børn og digitale medier, Børn og Medier, Mediestøtte, Danmarks Radio, 301117
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6985

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

  • 02.03.20
    POV relancerer DenOffentlige.dk

    POV International har per 1. marts 2020 overtaget driften af DenOffentlige.dk under navnet POV DenOffentlige. De to digitale medier vil fortsat udkomme på hvert sit site med separate redaktionelle profiler og som selvstændige, åbne platforme uden betalingsmur. Samarbejdet vil åbne muligheder for videndeling og debat på tværs af de to medier, siger POV’s ledelse, der også vil styrke POV DenOffentliges journalistiske indhold.

  • 15.08.19 Uddannelse
    Nyt samarbejde mellem COK og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

    COK og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX) indgår et nyt samarbejde, der sætter fokus på at styrke kommunikationen i den kommunale sektor.

  • 31.05.18 Infrastruktur
    Forældre taler for lidt med deres børn om ulovlig billeddeling

    Forældre forstår og interesserer sig ikke nok for, hvad deres børn kommunikerer om på de sociale medier. Det viser en undersøgelse af unges forhold til cybercrime i Odense Kommune. Forældre kan ellers være en nøgle til sund digital adfærd, der kan hindre ulovlig billeddeling, peger undersøgelsen på.

  • 05.04.18 Kultur
    Nyt medieudspil: Momsfritagelse til digitale medier og 40 procent af TV 2 skal sælges

    Regeringens medieudspil lægger blandt andet op til, at digitale medier momsfritages. Her er et overblik.

  • 19.01.18 Ledelse
    Kommune tester 31.000 unges forhold til deling af nøgenbilleder

    31.000 unge i alderen 16-24 år bliver nu bedt om at svare på spørgsmål om, hvad de mener om eks. hævnporno, deling af nøgenbilleder og profilhacking i Odense Kommune. Resultaterne af spørgeskemaundersøgelsen skal bruges til indsatser, som kan give de unge en sund digital adfærd, hvor de tænker over konsekvenserne, inden de trykker på del-knappen.