Succesfuld digitalisering af den offentlige sektor går gennem aflivning af fire digitale myter, samt involvering af medarbejderne i løsningernes udformning og implementering. Det er de væsentligste skridt mod digitalisering med mening og merværdi.
Den offentlige sektor er i rivende udvikling mod stadig mere digitalisering og automatisering. Det giver fantastiske muligheder for nye løsninger til gavn for de offentlige arbejdspladser, og den service de giver. Vi har mulighed for at komme i kontakt med det offentlige på flere måder. Digitale platforme giver mulighed for at dele viden. Vi kan koordinere vores arbejde bedre gennem apps, fotos og videodeling. Der kommer nye muligheder for læring og mange andre ting. Men vi skal også være opmærksomme i den digitale udvikling. Vi skal sikre, at digitaliseringen netop giver mere værdi og ikke mindre.
Vi skal først og fremmest sikre, at det er vores ønsker til den offentlige service, der driver digitaliseringen, og ikke digitaliseringen der dikterer vores service. Vores medarbejdere skal være klædt ordentlig pÃ¥ til den digitale forandring, og vi skal sørge for at inddrage medarbejdere og brugere i udviklingen og opfølgningen pÃ¥ de digitale løsninger. Det er de vigtigste skridt mod digitalisering med mening.Â
Â
Det er umiddelbart højtflyvende krav til den digitale udvikling. Men vi kan ogsÃ¥ starte med noget mere konkret. Vi kan starte med at slÃ¥ nogle myter ihjel om digitale forandringer. Og sÃ¥ kan vi fÃ¥ en hjælpende hÃ¥nd af de tillidsrepræsentanter og medarbejdere, der kender virkeligheden pÃ¥ de offentlige arbejdspladser.Â
Â
Fire myter om digitale løsninger
Når det kommer til digitale forandringer, er der fire ting, vi skal være særligt opmærksomme på. Digitale forandringer er ikke anderledes end mange andre forandringsprojekter. Men der er særlige myter, vi ofte ser i digitaliseringens tegn. Her er fire af dem.
Â
1. Digitale løsninger er smarte i sig selv og fungerer derfor, når de kommer ud i organisationen
En myte, fordi digitale forandringer kræver samme indsats som alle mulige andre forandringer. Som enhver anden forandring kræver den, at ledelsen involverer medarbejderne i, hvad formÃ¥let er, hvordan løsningen skal udformes, og giver medarbejderne en mulighed for at melde tilbage pÃ¥, om løsningen virker.Â
Â
2. De nye muligheder er altid bedre end de gamle. Hvis den digitale løsning implementeres, klarer vi vores opgaver bedre.Â
En myte, fordi vi ikke nødvendigvis skal gøre alt digitalt, bare fordi vi kan. De digitale løsninger giver nye muligheder, men de kan også forskubbe vores kerneydelse, f.eks. når vi gør vores relationer digitale. Vi er nødt til at have en diskussion om, hvilken værdi den digitale løsning giver for vores kerneopgave, og hvordan den værdi skabes. Tag diskussionen med medarbejderne og TR, der kan vurdere de digitale løsninger ud fra, hvad der giver fagligt mening.
Â
3. Gevinster høstes pÃ¥ forhÃ¥nd, fordi man er sikker pÃ¥, at den digitale løsning giver den beregnede værdi.Â
En myte, fordi det langt fra er altid, man fÃ¥r de gevinster ud af digitaliseringen, som man hÃ¥bede. Samtidig ser man, at de projekter, der hæver gevinsten pÃ¥ forhÃ¥nd, sjældnere fÃ¥r opnÃ¥et det, de ønsker i forhold til dem, der tager gevinsten bagefter. Det er altsÃ¥ ikke blot usikkert, men forværrer ogsÃ¥ chancerne for at komme i mÃ¥l. OpnÃ¥r man besparelsen, er det heller ikke sikkert, at det skyldes den digitale løsning. MÃ¥ske er servicen blevet dÃ¥rligere, eller mÃ¥ske har medarbejderne løbet hurtigere. Dem, der stÃ¥r tilbage med regningen, er enten borgerne eller medarbejderne.Â
Â
4. Medarbejderne skal bare have de rette systemkompetencer i den nye digitale løsning, sÃ¥ er de godt klædt pÃ¥.Â
En myte i mange tilfælde. Ganske ofte er en digital forandring ikke kun noget, der kræver, at man kan teknologien. Der er tit mange afledte kompetencer, der er nødvendige, nÃ¥r man indfører en ny mÃ¥de at løse sine opgaver. Det kan være et system, der kræver input fra flere, mere helhedsforstÃ¥else eller samarbejdskompetencer. Den digitale løsning kan ændre behovene for kommunikation eller meget andet.Â
Â
Skal vi digitalisere den offentlige sektor succesfuld, sÃ¥ det giver værdi, er vi nødt til at dræbe myterne og fÃ¥ en mere nuanceret tilgang til de digitale forandringer.Â
Â