Broer som her Vejlefjordbroen skal ikke udstyres med betalingsanlæg, hvor bilister skal betale i myldretidstrafikken.

Drop flere betalingsanlæg i trafikken

For at komme trængselen i trafikken til livs skal der indføres brugerbetaling for at køre over større broer og gennem tunneler ifølge Produktivitetskommissionens melding onsdag. Men det vil i så fald være dobbeltbeskatning, mener DI Transport.

Danskerne skal ikke betale for at bruge bestemte veje, broer og tunneller mere end én gang, da det alt sammen allerede er betalt over skatten. Det mener DI Transport til et forslag fra Produktivitetskommissionen, der går på, at indføre brugerbetaling i myldretiden for at køre over større broer og tunneler i perioder med trængsel.
 
Urimeligt med betaling to gange
Det anbefalede Produktivitetskommissionen med dens analyserapport Infrastruktur, der blev offentliggjort i sidste uge. 
 
- Hvis vi indretter betalingen for brug af vore tog og veje bedre, kan vi vinde tid, penge og produktivitet. I stedet for faste billetpriser og bilafgifter kunne vi sætte priserne højere på de tidspunkter og strækninger, hvor trængslen er størst, siger Peter Birch Sørensen, formand for Produktivitetskommissionen. 
 
Men branchedirektør Michael Svane, DI Transport, finder det urimeligt, at danskerne skal betale for bestemte vejstrækninger to gange. 
 
- Det giver kun mening med brugerbetaling ved væsentlig ny trafikal infrastruktur, siger Michael Svane.
 
Lavere takster på Storebælt og Øresund 
Samtidig foreslår Produktivitetskommissionen, at prisen på Storebælts- og Øresunds-forbindelsen sænkes i perioder uden trængsel. Det er en interessant idé ifølge branchedirektøren i DI Transport. 
 
- Vi ser gerne, at det skal være så billigt som muligt at komme omkring i trafikken. På den anden side, er der lån, der skal afdrages på de broer. Dermed bør taksterne ligge på et vist niveau, siger Michael Svane.

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

  • 13.11.20 Infrastruktur
    Lokale initiativer modtager 53 millioner fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse

    Hvad har en energi-ø på Bornholm til fælles med filmbyen i Aarhus, og hvilke ligheder er der mellem lystfiskeri i Limfjorden og byggeriet ved Femern Bælt på Sjælland? Alle udgør unikke erhvervspotentialer for dansk erhvervsliv, og derfor modtager 11 lokale initiativer nu i alt 53 mio. kr. fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

  • 09.11.20 Infrastruktur
    Regeringen lancerer nye initiativer for at hjælpe corona-ramte danskere

    Nedlukninger i flere europæiske lande samt i dele af Danmark skaber stor usikkerhed om fremtiden for dansk økonomi. For at imødegå de aktuelle udfordringer og ruste Danmark til en ny bølge af coronavirus påbegynder regeringen nu forhandlinger om finansloven og en samlet grøn genstart med stærkt fokus på økonomisk tryghed og sikring af danske arbejdspladser.

  • 04.11.20 Infrastruktur
    Dom er vigtigt skridt for Femern Bælt-forbindelsen

    Forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig har givet den endelige tilladelse til at bygge tunnelen under Femern Bælt.

  • 03.11.20 Infrastruktur
    Landdistrikterne halter efter resten af Danmark

    Størstedelen af landet har frem mod coronakrisen haft stigende beskæftigelse og vækst, men ny redegørelse slår samtidig fast, at væksten er lavere i områder uden for de større byer.

  • 30.10.20 Infrastruktur
    Tre kandidater til årets Brolæggerpris

    Dommerkomitéen i Brolæggerlauget i DI Dansk Byggeri har indstillet tre kandidater til Brolæggerprisen. Et af projekterne er ny granitbelægning i forbindelse med nye pullerter på Amalienborg Slotsplads. I Esbjerg er det lange strøg med granit i smukke mønstre i Kongensgade blevet indstillet, mens Aarhus er kommet i betragtning for et nyt byrum i Filmbyen i Aarhus.