Elever gav deres bud på skoledagen efter folkeskolereform

Velfærd

11/10/2013 11:06

Freja Eriksen

40 elever havde revet et døgn ud af den almindelige skolegang, for at give deres bidrag til indholdet af den nye skolereform i Rebild Kommune. Idéerne skal bruges i det videre arbejde med reformen.

Mobiltelefon og ur blev afleveret ved indgangen. Ingen pauser og soveposen kun til nødbrug. Det var vilkårene for de 40 elever fra 7., 8. og 9. klasserne rundt om i kommunen, som tilbragte et døgn på innovationcamp i Skørping Hallen. Målet var gode idéer til hvordan hverdagen i skolen skal forme sig efter sommerferien næste år, hvor den nye folkeskolereform træder i kraft.

- Eleverne er de mest centrale spillere i reformen – så selvfølgelig skal vi have deres vinkler og visioner med i arbejdet. Vi vil gerne bryde de voksnes vanetænkning, og vi har helt bevidst presset de unge til det yderste ved at køre processen uden pauser og søvn. Det er simpelthen en del af metoden, som vi har fået Aalborg Universitet til at hjælpe os med, siger børn og ungechef Ulrik Andersen.

Men hvad siger eleverne?

Louise Odgaard, fra 8. klasse på Bavnebakkeskolen i Støvring, var glad for at få mulighed for indflydelse:

- Jeg synes det har været sjovt, at arbejde på den her måde, og møde andre unge fra andre skoler og få idéer sammen. Reformens mål om at vi skal lære mere i skolen er vigtigt, og så glæder jeg mig til en længere skoledag – selv om jeg kan være lidt bekymret for, om jeg får tid til mine fritidsaktiviteter.

Louise Odgaard går nemlig både til kor og spejder og spiller teater og klaver.

Selv om Daniel Østergaard, som går i 8. klasse på Sortebakkeskolen i Nørager, var noget træt efter at have været i gang non-stop på 24 timer, var det en positiv oplevelse - han arbejder nemlig bedst om aftenen:

- Det er fedt at være med til at gøre skolen bedre og mere innovativ. Jeg sidder også i elevrådet på min skole og jeg håber på, at folkeskolereformen kan være med til at gøre os til ”små genier”, siger Daniel med et glimt i øjet.

Nye idéer efter hårdt arbejde

Eleverne blev bedt om forslag til, hvordan vi får flest mulige elever til at trives i folkeskolen og til at lære mest muligt. De er blandt andet blevet bedt om at komme med input til hvordan en længere og varieret skoledag skal se ud. Og hvad med fritidstilbuddene – skal de sammentænkes med skolen på en ny måde? Hvordan får vi mere bevægelse ind i skoledagen og hvordan skal vi tilbyde lektiehjælp?

- Jeg synes bestemt, vi hår fået nogle spændende og brugbare input med fra de unge. Et af forslagene går ud på et ”projektfag”, der er defineret af eleverne, hvor de ældre elever kan hjælpe de yngre, eller man kan samles i mindre interessefællesskaber og komme ud i erhvervslivet på tværs af klassetrin. Et andet spændende forslag er at bruge skype til at invitere verden indenfor i skolen – det kunne være en politiker eller en sportsudøver, som børnene synes er interessant. Det ligger fint i tråd med reformens intention om ”den åbne skole”, siger Ulrik Andersen.

Hvordan arbejder vi videre?

Nu er det så de voksnes tur til at arbejde videre med idéerne. Fire arbejdsgrupper skal i efteråret arbejde med hver sit aspekt af folkeskolereformen. Grupperne er bredt sammensat af lærere, pædagoger, ledere samt repræsentanter fra fritids- og kulturlivet. Målet er en fælles indholdsramme for folkeskolereformen, som hver enkelt skole skal udfylde til foråret.
 

Mest Læste

Annonce