Er du også træt af MUS?

Lige som i et godt ægteskab, skal man indimellem udfordre hinanden og bryde rutinerne i ved afviklingen af MUS-samtalerne.

Åh nej, er det nu tid igen?

Tiden løber hurtigt og lige pludselig er der gået et år og I skal til den igen – altså at holde MUS-samtaler.

Læs mere fra Teglkamp & Co

Susanne Teglkamp fra konsulentbureauet Teglkamp & Co blogger om ledelse og lederskab. Læs mere om Teglkamp og flere indlæg her.

”Har vi ikke lige holdt MUS? Nå, men vi skal vel så til det igen. Hvor var det nu jeg lagde referatet for sidste års samtale? Og hvad pokker var det nu, vi aftalte? Nå her er referatet. Var det virkelig det, vi aftalte? Det er jo kun halvdelen, der er blevet til noget. Nå men pyt, det er giver heller ikke så meget mening i dag, i den situation, vi er i.”

Lyder det på en måde lidt genkendeligt? Så er det måske fordi jeres MUS-samtaler er gået hen og blevet en rutineopgave, som bare skal overstås.

Når MUS-skemaerne er en spændetrøje

I langt de fleste virksomheder kører man med en årlig MUS-samtale mellem chef og medarbejder. Man har også de klassiske forberedelsesskemaer, som de fleste føler en slags forpligtelse til at løbe igennem.

Problemet med mange af skemaerne er, at de let kan gå hen og blive en spændetrøje. Man får ikke nødvendigvis talt om det, der er væsentligt her og nu, måske fordi det er et skema, som er udviklet for adskillige år siden, den gang tiden var en anden. Men tiden står ikke stille – det er kun i MUS-verdenen, den gør det!

Skal vi så droppe MUS?

Selvfølgelig skal vi ikke droppe MUS, men lige som et godt ægteskab, skal man indimellem udfordre hinanden og bryde rutinerne for at det stadig opleves som spændende og udviklende.

Gør noget andet, end I plejer

Start med at droppe skemaerne og find ud af, hvad I hver især mener er væsentligt at få talt om.

Lad være med at sætte jer overfor hinanden med MUS-skemaerne imellem jer. Tag i stedet for ud på en gåtur eller cykeltur. Og start dialogen. Men taler så dejligt frit, når man bevæger sig.

Når I så kommer hjem, så brug lige 5 minutter på at samle op på, hvad I talte om og aftalte. Skriv det gerne ned i et par korte punkter, primært for at hjælpe jer selv med at huske på det.

Inden I går fra hinanden, så aftal et nyt møde – ikke om et år men måske om 2-3 måneder. Det behøver ikke at være mere end en lille gåtur på ½ times tid.

Det bedste ved det hele er, at det ikke er noget, jeg har siddet og udtænkt i min krøllede konsulenthjerne. Det er faktisk noget, som nogle af mine kunder praktiserer med stor succes – og endda helt uden min hjælp ;-).

Artiklen her er udgivet første gang i juni 2016.

Emneord: MUS, Susanne Teglkamp, Medarbejdertilfredshed, HR, Personaleledelse, Julen16
Teglkamp & Co på DenOffentlige.dk Teglkamp & Co. arbejder med udvikling af ledelse og ledergrupper. Vi arbejder ud fra perspektivet: ledelse i øjenhøjde. Det vil sige, at vi møder lederne på deres bane. Vi tager udgangspunkt i...
Aktivitet: Artikler: 28 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE
Kommentarer
  • 18.06.16 Charlotte Hjort
    MUS-samtaler

    Selvom der er et koncept, som er vejledende, kan man sagtens få talt om de vigtige ting, selvom der måske i konceptet ikke er spørgsmål som dækker. Som leder bør man jo ikke bruge et skema hovedløst! MUS er en måde at få afsat tid i en travl hverdag, hvor der er en særlig ramme omkring. Det udelukker ikke den meget vigtige dialog i hverdagen.

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

  • 16.11.17 Ledelse
    HR-analyse: Tværgående indsatser fylder i kommuerne

    Tværgående indsatser fylder på den kommunale HR-udviklingsdagsorden. Det viser den årlige HR-analyse, som COK gennemfører sammen med Offentlige HR-chefer.

  • 28.08.17 Ledelse
    Ny bog sætter fokus på det vi ikke taler om: kærlighed og ensomhed i arbejdslivet

    Det er ikke nødvendigvis noget, vi taler åbent om – at føle sig ensom på sin arbejdsplads eller den betydning kærlighed i arbejdslivet har, men det er vigtigt at forholde sig til det.

  • 01.11.13 Ledelse
    Helle Adelborg: Cykelprojekt til halv mio var for dyrt

    Cykelprojekt til 550.000 kr. for 64 medarbejdere var over kanten. Der er tale om et beløb, der overskrider, det kommunen normalt vil bruge på sundhedsfremmende initiativer. Men det er penge, der i forvejen er øremærket til medarbejderkurser, sundhed og forebyggelse.

  • 22.08.13 Ledelse
    Ny bog: Konflikter og vold – en faglig udfordring

    Social- og sundhedsassistenter, pædagoger, sygeplejersker og socialrådgivere er blandt de faggrupper, der oftest bliver udsat for trusler og vold på jobbet. Det kan have alvorlige konsekvenser både for den medarbejder, det går ud over, og for hele arbejdspladsen. Hent viden om og værktøjer til at forebygge konflikter og vold på arbejdspladsen i ny bog fra det landsdækkende initiativ Vold som Udtryksform.

  • 04.04.12 Ledelse
    Jobrotation er med til at udvikle ansattes kompetencer

    Jobrotation er blevet en naturlig del ved kompetenceudvikling af de faste medarbejdere i Aalborg Kommunes ældreafdeling. Som jobrotationsvikarer anvendes ledige, der har mindst 13 ugers ledighed bag sig. Medarbejderne bevarer deres sædvanlige løn under uddannelsen, og der ansættes jobrotationsvikarer til at overtage arbejdsopgaverne.