Facebook udvikler ratingsystem over troværdighed

Kultur

21/08/2018 18:05

Nick Allentoft

Det sociale medie er begyndt at give sine brugere point ud fra hvordan de agerer.

Den amerikanske avis The Washington Post skriver, at Facebook er begyndt at give sine brugere point ud fra deres troværdighed i et forsøg på at bekæmpe misinformation.

The Washington Post citerer en ledende medarbejder hos Facebook, Tessa Lyons, for oplysningerne. 

Ratingsystemet, der er blevet udviklet gennem det seneste år, forudsiger brugernes troværdighed på en skala fra nul til en.

Ratingsystemet, som ikke tidligere har været kendt i offentligheden, understreger, at kampen mod manipulation og misbrug i de sociale medier optrappes.

Tessa Lyons er produktchef og har ansvaret for kampen mod misinformation.

Prøv DenOffentlige 2

DenOffentlige er nyheder, debat og videndeling uden betalingsmur

Prøv vores nyhedsbrev og bliv opdateret på Danmarks udvikling og udfordringer hver dag.  

 

Hun siger i et interview med The Washington Post, at Facebook ligesom andre sociale medier længe har fået brugere til at indrapportere indhold, som er problematisk. 

Men efterhånden som Facebook har givet brugerne mange forskellige muligheder for at klage, er dette område også blevet præget af misinformation på nogle områder, hvilket stiller nye krav til udviklingen.

- Det er ikke usædvanligt at folk fortæller os noget, som ikke er rigtigt, blot fordi de er uenige i de præmisser, der ligger til grund for historien, siger Lyons til The Washington Post. 

Hun pointerer, at systemet ikke er tænkt som en absolut indikator for en persons troværdighed, og at der ikke er tale om point på baggrund af enkelte sager. 

- Der er snarere tale om, at det er et mål blandt tusindvis af andre vedrørende normer for adfærd, som Facebook i dag tager hensyn til, siger hun.

Det er også uklart, hvilke andre kriterier Facebook lægger til grund for en persons score, ligesom det er uklart om alle få ren score, og hvordan disse så anvendes. 

De nye oplysninger om vurderinger af troværdighed komme på et tidspunkt, hvor der i Silicon Valley er stor fokus beskyldninger om russiske hackere, "fake news" og politisk manipulation.

Sletter propaganda konti

Facebook og Twitter har natten til onsdag dansk tid fjernet hundredvis af brugere fra de sociale medier, som har udvist "upålidelig adfærd" - størstedelen af dem med relationer til Iran. De to internetgiganter har handlet på baggrund af et tip fra selskabet Fireeye, der arbejder med cybersikkerhed.    Fireeye har tirsdag advaret Facebook og Twitter om et "netværk", der i en koordineret indsats har promoveret iransk propaganda. Blandt andet har netværket spredt "anti-saudiarabisk, anti-israelsk og propalæstinensiske temaer".   - Vi har fjernet 652 sider, grupper og konti på grund af upålidelig adfærd, som har forbindelse til Iran, skriver Facebook i en meddelelse.   De 652 forskellige Facebook-sider, -grupper og -konti skal have medvirket i en "misinformationskampagne", som forsøgte at påvirke brugere i USA, Storbritannien, Mellemøsten og Sydamerika.   Derudover har Facebook også fjernet flere sider, grupper og konti med relation til personer, som den amerikanske regering tidligere har identificeret som russiske efterretningsfolk.   Samtidig har Twitter suspenderet 284 konti fra det sociale medie, som har medvirket til "koordineret manipulation".   Ifølge Twitter viser selskabets igangværende undersøgelser, at mange af de fjernede konti med stor sandsynlighed har relationer til Iran.   Netværkets manipulation begyndte ifølge Fireeye allerede sidste år og har varet til og med denne måned.   - Men det er vigtigt at understrege, at aktiviteterne ikke ser ud til at have været direkte målrettet at påvirke det amerikanske midtvejsvalg i 2018, da det har forsøgt at ramme meget bredere end et amerikansk publikum, lyder det fra selskabet.   De sider, grupper og konti med relation til Rusland, som Facebook har fjernet, har ikke umiddelbart forbindelse til den iranske kampagne, oplyser Facebook.   I juli fjernede Facebook yderligere 32 konti på de sociale medier Facebook og Instagram, som angiveligt har været involveret i et koordineret forsøg på at få indflydelse på det amerikanske midtvejsvalg.

Mest Læste

Annonce