Fagbevægelsen erkender: Vandt kun en halv sejr over Ryanair

Velfærd

07/01/2016 08:32

Nick Allentoft

- Fagbevægelsen sejrede ikke over Ryanair i 2015. Det var en delsejr, siger næstformand i Flyvebranchens Personale Union, Anders Mark Jensen, til Ugebrevet A4 og uddyber:

Et halvt år efter fagbevægelsens sejr over Ryanair i Arbejdsretten i København, går det ganske godt for selskabet i Danmark. Det vurderer Jacob Pedersen, som er aktieanalysechef i Sydbank med stor indsigt i luftfart.

- Mit indtryk er, at Ryanair flyver med godt fyldte fly til og fra København. De er så at sige fornuftigt flyvende i Danmark. Hvis det ikke gik godt, ville de hurtigt have lukket ruter eller fundet nye destinationer, siger Jacob Pedersen til Ugebrevet A4.

Fagbevægelsen må i dag konstatere, at Ryanair flyver på livet løs til og fra København.

Ryanair oplyste i november, at det forventer at fordoble antallet af passagerer, som man flyver fra og til København. I en pressemeddelelse skrev Ryanair, at aktiviteterne i København vil ?'vokse med over 100 procent (altså mere end en fordobling, red.) til 2,5 millioner kunder årligt.?'

Antallet af Ryanair-ruter fra København er vokset markant, siden etableringen af den første rute i marts 2015. Nu flyver selskabet ifølge sin hjemmeside på 16 forskellige destinationer fra København.

- Jeg tror, at vi kun lige har set starten på Ryanairs indtog i Danmark. Jeg er ikke spor i tvivl om, at vil komme flere destinationer fra København, siger Jacob Pedersen.

Solen skinnede ellers ved Arbejdsretten 1. juli 2015. Der blev uddelt kram, og der var røde faner. Sådan var situationen i I fagbevægelsen var man stolt og jublede over, at man nu lovligt kunne føre konflikt mod Ryanair.

Ryanairs stigende trafik i Danmark gennemføres med personale, der har base i andre lande.

I fagbevægelsen ser man et halvt år efter sejren i Arbejdsretten med blandede følelser på Ryanairs indtog i Danmark. Det forklarer Henrik Bay-Clausen, som var en af nøglefigurerne i fagbevægelsens kamp for bedre løn- og arbejdvilkår i flyselskabet.

- Medlemmerne er meget stolte af, at de så at sige fik Ryanair slået tilbage fra de danske kyster. Men det piner dem samtidig, at kabinepersonalet på Ryanairs fly fortsat skal leve under selskabets dårlige vilkår, siger Henrik Bay-Clausen, der er formand for 3F Kastrup, som har cirka 4.000 tusind medlemmer i Københavns Lufthavn.

Lige meget hvordan det går kommercielt for Ryanair i Danmark, var det ikke en endelig sejr for fagbevægelsen i Arbejdsretten for et halvt år siden. Det erkender næstformand i Flyvebranchens Personale Union under Serviceforbundet, Anders Mark Jensen. Han var en af nøglepersonerne under fagbevægelsens opgør.

- Fagbevægelsen sejrede ikke over Ryanair i 2015. Det var en delsejr, siger Anders Mark Jensen til Ugebrevet A4 og uddyber:

- Delsejren skal forstås på den på den måde, at de danske ansatte inden for luftfart, dansk fagbevægelse og den danske model blev angrebet, og det lykkedes os at slå angrebet tilbage. Så langt havde vi succes, siger han.

Det kan dog meget vel være, at Europas største flyselskab bliver mere imødekommende over for fagbevægelsen, vurderer Anders Mark Jensen.

- Jeg tror, at inden for fem år ender det med, at Ryanair tegner en overenskomst i Europa. Der er ikke nogen vej udenom, siger han og henviser blandt andet til kunder og politikeres forventning til store virksomheder har en acceptable social profil.

Ryanair har ikke ønsket at kommentere historien i Ugebrevet A4.

Mest Læste

Annonce