FDM: 20 nye stærekasser er skridt i den rigtige retning

I 2015 firedoblede Socialdemokratiet antallet af fotovogne til 100, men nu er det en god idé at skære ned, siger ordfører. FDM roser ideen om stærekasser i stedet for fotovogne.

 
Det er som udgangspunkt en god idé, hvis man spørger bilisternes interesseorganisation FDM, som dog gerne så en endnu mere vidtgående ændring af fartkontrollen på de danske veje.
 
- Vi synes, at det er et skridt i den rigtige retning, men det er ikke den fulde løsning, siger Torben Lund Kudsk. 
 
Han er leder af FDM's økonomisk-politiske sekretariat og henviser til internationale undersøgelser af stærekassers virkning.

- Når man sætter stærekasser op og skilter med det på særligt udsatte strækninger, så kan man se en meget klar sammenhæng mellem fartkontrol og antallet af uheld. De falder faktisk med 39 procent, og det er tilstrækkeligt til, at man rent statistisk kan sige, at det skyldes fartkontrollerne. Den sammenhæng findes ikke i samme grad, når det gælder fotovogne, siger han.

FDM er kritisk over for den skjulte brug af fotovogne, hvor politiet dukker op på tilfældige steder og tilfældige tidspunkter, fordi det ikke har en afgørende effekt på trafiksikkerheden.
 
Men når man i Danmark allerede har investeret i 100 fotovogne, mener Torben Lund Kudsk, at man bør gøre som i Irland for at få mest mulig trafiksikkerhed ud af vognene.
 
- Irerne har kun fotovogne, som man til gengæld kun bruger på vejstrækninger, der er udvalgt og markeret på forhånd. Med en fotovogn og forudgående skiltning kan man mere dynamisk rette opmærksomheden mod de problematiske steder, siger Torben Lund Kudsk.
 
S støtter nu færre fotovogne efter at have firedoblet dem
Det er en klog beslutning at udskifte 20 bemandede fotovogne med stærekasser på de danske veje, siger Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn.
 
- Det er klogt, at man følger med udviklingen og tager bestik af situationen. Det vil vi gerne være med til at kigge på, siger han.
 
Det var ellers Socialdemokratiet selv, der i 2015 firedoblede antallet af fotovogne fra 25 til 100. Alligevel er forsøgsprojektet en god idé, lyder det.
 
- På det tidspunkt var det den entydige faglige indstilling fra politiet, at det var sådan, man skulle løse opgaven, siger Rasmus Prehn.
 
Han peger desuden på, at der siden er sket en ændring i terrorbilledet, hvorfor politiet har oparbejdet en del overarbejde og er særligt belastet. Desuden er der afsat en del mandskab til grænsekontrol.
 
Derfor giver det mere mening at fjerne politibetjente fra fotovognene.
 
- Der er et helt andet pres på politiet, end der var dengang. Og set i lyset af udviklingen af stærekasser giver det god mening at lave en omprioritering, så vi får frigjort nogle politifolk til andre opgaver, siger Rasmus Prehn.
 
Han efterlyser dog finansiering fra regeringen af projektet, da fotovogne kaster større bødeindtægter af sig.
 
Fotovognene har cirka kostet 500.000 kroner stykket at indkøbe.
 
En arbejdsgruppe nedsat af regeringen viser, at den bedste fartkontrol sandsynligvis opnås ved at kombinere brugen af mobile fotovogne med fastmonterede stærekasser.
 
Der vil blive skiltet i god tid før alle stærekasserne, så trafikanterne ved, at de bliver fotograferet, hvis de kører for stærkt.
 
/ritzau/
 
Emneord: Fartbøder, Fotofælder, Fotovogne, Stærekasser, 270317, Ny regering
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6985

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også