Femern A/S inviterer miljø-NGO’er ud i naturen

Femern A/S, bygherren på Femern-tunnelen, inviterer 12. juni danske natur- og miljøorganisationer til dialogmøde for at fortælle om den nye natur, som Femern A/S etablerer, og for at inddrage NGO’ernes ekspertise.

Blandt deltagerne i dialogmødet, som holdes på det område ved Rødbyhavn, hvor tunnelelementfabrikken skal ligge, er Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Ornitologisk Forening og Naturstyrelsen.

”For Femern A/S er det vigtigt at sikre, at de dyr og planter, der i dag trives omkring Rødbyhavn, også gør det i fremtiden. Derfor er vi glade for, at så mange grønne NGO’er har lyst til at dele deres viden og synspunkter med os”, siger Jens Brenner Larsen, projektleder i miljøafdelingen i Femern A/S.

På turen kommer deltagerne blandt andet til at se noget af den nye natur, der oprettes som erstatning for den natur, der bliver berørt af byggeriet.

Et af de tiltag, som Femern A/S allerede har iværksat, er indsamlingen af grønbrogede tudser. De er nu blevet flyttet til nyanlagte vandhuller. Netop nu er er der tusindvis haletudser i de nye vandhuller, ligesom også salamandere, insekter og vandplanter er flyttet ind.

"Vi er meget tilfredse med, at vi allerede nu kan se, at de nye vandhuller fungerer", lyder det fra Jens Brenner Larsen.

 

Fakta om de nye naturområder:

Der er blevet etableret 10 vandhuller som en del af de fremrykkede aktiviteter, inden anlægsarbejdet med tunnel og portal går i gang.

I første halvdel af tunnelens anlægsfase skal der etableres 13 vandhuller, cirka 44 hektar lysåben natur og en ny sø, som skal erstatte Strandholm Sø.

I anden halvdel af tunnelens anlægsfase skal der på de nye landområder ud for Rødbyhavns kyst, som skabes af det materiale, der graves op fra havbunden for at gøre plads til tunnelen, etableres 13-19 vandhuller og cirka 57 hektar lysåben natur.

 

Om Femern-tunnelen

• Femern-tunnelen er danmarkshistoriens største anlægsprojekt.
• Anlægsbudgettet er på 52,6 mia. kroner.
• Femern-forbindelsen er brugerbetalt efter samme model som forbindelserne over Storebælt og Øresund.
• Femern-tunnelen bliver 18 kilometer lang.
• Det vil tage 10 minutter i bil og 7 minutter i tog at krydse Femern Bælt, når tunnellen åbner.

Femern A/S på DenOffentlige.dk Femern A/S er et datterselskab af det danske, statsejede Sund & Bælt Holding A/S, under Transport- Bygnings og Boligministeriet. Femern A/S har til opgave at planlægge og opføre en fast forb...
Aktivitet: Artikler: 18 | Kompetenceområder: 2

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også