Femern-tunnelen kommer - men år forsinket

Alle partierne bag aftalen om en sænketunnel under Femern Bælt bekræfter deres støtte til projektet. Men tidsplanen er temmelig usikker.

Femern-forbindelsen kommer. Men den bliver flere år forsinket i forhold til den oprindelige tidsplan og vil først stå færdig omkring 2028-2030.
 
Sådan lød det fra såvel transportminister Hans Chr. Schmidt (V) som partierne bag Femern-projektet, da de torsdag havde fået en grundig gennemgang af det enorme projekt, udarbejdet af revisionsfirmaet Ernst & Young.
 
Sænketunnelen under Femern Bælt kan ifølge et revideret budget blive et par milliarder kroner billigere end i de værste scenarier, der har været fremme. 

Det skyldes blandt andet, at entreprenørerne er blevet presset på prisen efter de skyhøje bud på en sænketunnel, de afgav i 2014 - som i et snuptag gjorde projektet næsten ni milliarder kroner dyrere.

Økonomien ser nu rimelig ud, lyder vurderingen fra Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti. Det ny anlægsbudget for kyst til kyst-forbindelsen ligger omkring 52,6 milliarder kroner, der hentes ved brugerbetaling. 
 
Kim Christiansen, transportordfører fra DF, er mere beroliget over økonomien.
 
- Prisen er faldet med syv milliarder kroner, og så har vi lagt fire milliarder mere i reserverne. Så det ser ganske fornuftigt ud, sagde han.
 
Socialdemokraternes ordfører, Magnus Heunicke, var enig.
 
- Men vi kommer til at vente nogle år med at få sat spaden i jorden, sagde han.
 
Med en anslået tilbagebetalingstid på 36 år mod hidtil 39 år mener Heunicke, at man er på den sikre side. 
 
- Tunnelen skal jo holde i langt over 100 år, pointerede han.
 
Men det er samtidig klart, at arbejdet tidligst kan gå i gang hen ad 2018 eller 2020. Det skyldes den manglende tyske miljøgodkendelse.
 
Ifølge Hans Chr. Schmidt vil det kræve hårdt arbejde at få Tysklands godkendelse af det enorme anlægsarbejde i hus.
 
- Der skal holdes en fast hånd hele tiden, for den myndighedstilladelse er ikke noget, der bare lige kommer. Der skal kæmpes for det. Jeg skal på mandag mødes med den tyske minister for femte gang på syv måneder, og det skal blive ved, siger ministeren.
 
Partierne bag aftalen mødes igen 1. marts. Her skal de også diskutere den kritik, som Ernst & Young retter mod bestyrelsen i Femern A/S.
 
Fakta om økonomien i Femern-forbindelsen
* Den samlede anlægspris for en 18 kilometer lang sænketunnel under Femern Bælt anslås nu til 52,6 milliarder kroner ved byggestart i 2020.
* Byggeriet kan tidligst gå i gang i 2018-2019, men ventes yderligere nogle år forsinket. Det skyldes manglende tysk miljøgodkendelse. 
* Projektet er stødt på uventet stor modstand fra tyske miljøorganisationer og rederiet Scandlines, som besejler ruten Rødby-Puttgarden.
* Byggetiden foreslås på grund af den manglende tilladelse fra tyske myndigheder forlænget med 2 år til 8,5 år. Det gør projektet lidt billigere.
* Forbindelsen skal betales via brugerbetaling. Det ventes nu at kunne ske på 36 år mod tidligere 39 år. 
* 1. marts mødes forligspartierne bag Femern-forbindelsen atter hos transportminister Hans Chr. Schmidt (V) for at drøfte økonomi og tidsplan.
* De skal beslutte, om man trods forsinkelsen skal holde fast i indgåede tunnelkontrakter, som skal bekræftes senest midt i maj. 
* Det vil koste et pænt årligt millionbeløb til entreprenørerne, hvis de skal holde kontrakterne "varme" indtil 2018 eller 2020.
 
Kilde: Femern A/S, Ernst & Young og Transportministeriet
 
/ritzau/
Emneord: Femern-forbindelse, Femern Bælt
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6985

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også