Forsinkede passagerer går glip af millioner: Sådan får du erstatning

Kun hver anden tog-passager kender til muligheden for erstatning ved forsinkelser på over en halv time. Få styr på dem her.

Hvis din togrejse bliver mere end en halv time forsinket, kan du få erstatning i form af penge eller en ny billet.
 
Men det ved kun lidt mere end hver anden passager, viser en undersøgelse fra Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk, skriver Metroxpress.

- Det har konsekvenser for passagererne, når togene ikke kommer frem til tiden. Det skal også have konsekvenser for togselskaberne, når de ikke leverer tog til tiden, siger direktør i Forbrugerrådet Tænk, Lars Pram, i en pressemeddelelse.

Ifølge Metroxpress er kendskabet til den såkaldte rejsetidsgaranti, som blev indført i 2006 faldet fra 88 procent i 2007 til 54 procent i 2015. Passagerpulsen har samtidig konstateret, at der på kun 16 stationer ud af 73 besøgte var information om ordningen.
 
- Med det lave kendskab og den ringe information, der gives om rejsetidsgarantierne, så vurderer vi, at passagererne kunne have fået flere millioner udbetalt i erstatning, hvis de havde haft bedre kendskab til deres rettigheder, siger Lars Pram. 
 
Passagerpulsen vil nu klage til Jernbanenævnet for at få en vurdering af, om togselskaberne lever op til EU's Jernbaneforordning, som kræver, at der informeres om rejsetidsgarantien ved billetkøbet.
 
Transportminister Hans Christian-Schmidt (V) er heller ikke tilfreds med informationsniveauet.
 
- Det er naturligvis ikke tilfredsstillende, at passagererne ikke har ordentligt kendskab til deres rettigheder, siger han til Metroxpress og kræver handling:
 
- Jeg ser gerne, at der kommer plakater op med oplysninger om rejsetidsgaranti på alle stationer. Derfor vil jeg nu tage et møde med DSB og bede dem om at få løst problemet.
 
Hos DSB siger chef for forretningsudvikling Aske Wieth-Knudsen, at man ikke bevidst har forsøgt at skjule informationen om ordningen. 
 
Togselskabet tager dog det faldende kendskab alvorligt og planlægger en plakatkampagne på alle stationer.
 
FAKTA: Sådan får du erstatning når toget er forsinket
 
* Har du rejst med klippekort, billet eller rejsekort skal toget være mindst en halv time forsinket, før du kan få kompensation.
 
* Forsinkelsen måles ved forskellen mellem det planlagte ankomsttidspunkt ved rejsens destination og det faktiske ankomsttidspunkt
 
* Du skal huske at gemme billetten eller kortet, så du kan dokumentere forsinkelsen. Har du brugt rejsekort skal du vedlægge din rejsehistorik fra rejsekort.dk.
 
* Er du berettiget til kompensation, kan du få udstedt en ny billet, som gælder til samme strækning som den forsinkede rejse.
 
* Du kan også vælge at få kontant erstatning. En forsinkelsen på over en halv time, får du en fjerdedel af rejsens pris. Er den på over en time, får du halvdelen, og ved halvanden time får du tre fjerdedele. Er forsinkelsen på over to timer, får du hele rejsens pris refunderet.
 
* En EU-forordning betyder, at man også kan få erstatning, hvis forsinkelserne skyldes ekstraordinære situationer som ekstremt vejr, naturkatastrofer eller lignende.
 
* Rejser du med pendlerkort, periodekort, Hypercard eller Uddannelseskortet kan du få kompensation, hvis togselskabet ikke lever op til den erklærede målsætning for den strækning, hvor dit kort gælder.
 
 
Kilde: DSB
 
/ritzau/
Emneord: Togforsinkelser, Erstatning, Passagerpulsen, Pendlere, Togbillet, Togdrift, Transportminister
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6985

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også