Grænsebommene går hurtigere op med ny WTO-aftale

Omkostningerne falder med 10 til 15 procent for globalt orienterede virksomheder som følge af den globale aftale, som verdenshandelsorganisationen WTO fik landet på Bali i Indonesien, vurderer DI.

Takket være forhåndsgodkendelser, klarere regler og mindre bureaukrati kan virksomheder spare på omkostningerne, når de sender varer på tværs af landegrænser. Samtidig vil mere frihandel kunne give større global handel. Alt sammen resultater af den nye aftale, som verdenshandelsorganisationen WTO fik i stand i sidste uge, og som medlemslandene begynder at implementere i 2014. 
 
- Vi forventer også mere varetransport, som vil være en god forretning for en transportvirksomhed som vores, siger CEO Jens Bjørn Andersen, DSV. Han vil dog nødigt sætte tal på, hvor meget virksomhedens omsætning kan forventes at stige, som en konsekvens af WTO-aftalen: 
 
- Så langt er vi slet ikke endnu, og vi skal nok også regne med, at der kan blive stor forskel på, hvordan de enkelte lande tænker sig at leve op til aftalen, siger Jens Bjørn Andersen. 
 
Store globale gevinster
 
I DI vurderer chefkonsulent i afsætningspolitik Peter Bay Kirkegaard dog, at handelsomkostningerne på global basis vil falde mellem 10 og 15 procent. 
 
- Med den her aftale vil det være muligt at reducere handelsomkostningerne med helt op til 15 procent i udviklingslandene og 10 procent i de udviklede lande, så de potentielle globale gevinster er rigtig store, når aftalen er fuldt gennemført, siger chefkonsulenten. 
 
Forhandlinger har stået på i 12 år, og man har måttet indgå mange kompromisser. Så DI kunne godt have ønsket, at aftalen havde været mere ambitiøs og forpligtende for medlemslandene. 
 
- Men nu er der en aftale, som er afsættet for at skære en masse administrativt bøvl ved toldbehandlingen væk. Jeg tror man skal se det som det muliges kunst, siger Peter Bay Kirkegaard. 
 
Mere aktuel end nogensinde
 
Selv om det nu har taget 12 år at nå frem til denne aftale, så er WTO ifølge ham mere aktuel end nogensinde. For udover at skabe nye regler for international handel, så er WTO også opsynsmand for de eksisterende regler for verdenshandlen. Dermed kan WTO’s medlemslande ikke uhindret indføre ensidige protektionistiske tiltag, der skader samhandlen. 
 
- På trods af de seneste års hårde økonomiske krise, er verdensøkonomien ikke er bukket under for den protektionisme, som vi har set under tidligere økonomiske kriser - eksempelvis i 1930’erne. Det kan vi i høj grad takke WTO for, siger DI’s chefkonsulent i afsætningspolitik. 

 

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

  • 13.11.20 Infrastruktur
    Lokale initiativer modtager 53 millioner fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse

    Hvad har en energi-ø på Bornholm til fælles med filmbyen i Aarhus, og hvilke ligheder er der mellem lystfiskeri i Limfjorden og byggeriet ved Femern Bælt på Sjælland? Alle udgør unikke erhvervspotentialer for dansk erhvervsliv, og derfor modtager 11 lokale initiativer nu i alt 53 mio. kr. fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

  • 09.11.20 Infrastruktur
    Regeringen lancerer nye initiativer for at hjælpe corona-ramte danskere

    Nedlukninger i flere europæiske lande samt i dele af Danmark skaber stor usikkerhed om fremtiden for dansk økonomi. For at imødegå de aktuelle udfordringer og ruste Danmark til en ny bølge af coronavirus påbegynder regeringen nu forhandlinger om finansloven og en samlet grøn genstart med stærkt fokus på økonomisk tryghed og sikring af danske arbejdspladser.

  • 04.11.20 Infrastruktur
    Dom er vigtigt skridt for Femern Bælt-forbindelsen

    Forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig har givet den endelige tilladelse til at bygge tunnelen under Femern Bælt.

  • 03.11.20 Infrastruktur
    Landdistrikterne halter efter resten af Danmark

    Størstedelen af landet har frem mod coronakrisen haft stigende beskæftigelse og vækst, men ny redegørelse slår samtidig fast, at væksten er lavere i områder uden for de større byer.

  • 30.10.20 Infrastruktur
    Tre kandidater til årets Brolæggerpris

    Dommerkomitéen i Brolæggerlauget i DI Dansk Byggeri har indstillet tre kandidater til Brolæggerprisen. Et af projekterne er ny granitbelægning i forbindelse med nye pullerter på Amalienborg Slotsplads. I Esbjerg er det lange strøg med granit i smukke mønstre i Kongensgade blevet indstillet, mens Aarhus er kommet i betragtning for et nyt byrum i Filmbyen i Aarhus.