Hvad mener lederne på ældreområdet efter at have set de skjulte optagelser af plejen på TV2?
Debatten har primært fokuseret på udtalelser fra politikere, fagforeninger og forskelige faglige eksperter. Etikos har derfor spurgt både daglige ledere, områdeledere og chefer og herunder sammenfatter jeg deres mest gennemgående bidrag i 10 punkter.
1.     Skrækkelige optagelser:Â
Fælles har det lydt, at den adfærd og den kultur, lederne har set i optagelserne er uværdig, respektløs og udviser mangel pÃ¥ faglighed – bÃ¥de sundhedsfaglighed, demensfaglighed og den relationelle-, kommunikative- og praktisk etiske faglighed.Â
Flere udtrykker at det er trist og utrygt at skjult kamera er tilgangen her. At der burde have været handlet pÃ¥ kritikken før og at det er utrygt for egne medarbejdere med tanken om overvÃ¥gning, som en tilgang, hvis pÃ¥rørende er utilfredse.Â
Enkelte nævner at optagelserne ogsÃ¥ mÃ¥ være uværdige for de ældre.Â
Â
2.     Ledelsesopgaven og rammevilkÃ¥r:Â
Størstedelen gør opmærksom pÃ¥, at ledelsesrollen er blevet mere administrativ og driftsorienteret. At der er megen fokus pÃ¥ budgetoverholdelse, nedbringelse af sygefravær, dokumentation mv. De savner mere ledelsesrum, sÃ¥ de fx kan være med til selv at sætte holdet og gÃ¥ endnu tættere pÃ¥ kulturen i det daglige.Â
Mange tydeliggør ogsÃ¥ vigtigheden i at gÃ¥ forrest, undre sig, spørge ind, vejlede og være helt tæt pÃ¥ praksis. At lederne skal gøre det og skabe en kultur, hvor medarbejderne ogsÃ¥ tør gÃ¥ helt tæt pÃ¥.Â
Mange nævner, at det er alt for svært at komme af med de dÃ¥rlige medarbejdere. At det tager alt for lang tid og det gÃ¥r ud over borgere og kollegaer i mellemtiden.Â
Â
3.     Tilsyn – ikke mere kontrol – mere fokus på det professions-etiske:
Alle siger, de frygter optagelserne vil føre til mere kontrol. At der i forvejen er store mængder af kontrol, som bliver en stor administrativ opgave hver gang. Og at det giver endnu mindre tid til at lede tæt pÃ¥ og mindre tid til kerneopgaven hos borgerne.Â
Nogle peger pÃ¥, at der er en god ide at tilsynet er eksternt.Â
Flere nævner, at tilsynet overvejende fokuserer pÃ¥ dokumentation. De sender signalet om at det er det vigtigste. Der er mindre fokus pÃ¥ professionsetikken og borgernes livskvalitet.Â
Â
4.     Rekruttering og anerkendelse af alle de dygtige medarbejdere:
Lederne udtrykker at de lige nu har rigtig meget brug for at anerkende alle de dygtige medarbejdere, som leverer et fantastisk stykke arbejde hver dag.Â
Samtidigt bliver der gjort opmærksom pÃ¥, at det kan være meget svært at rekruttere kompetente medarbejdere – og at nogle frygter at den her udsendelse kan gøre det endnu sværere.Â
Nogle gør opmærksom pÃ¥, at det er blevet for let at blive ansat i plejesektoren og at bÃ¥de ledere og medarbejdere bruger mere tid pÃ¥ at korrigere adfærd.Â
Â
5.     Regeringen:
Nogle peger pÃ¥ at der er en modsætning mellem pÃ¥ den ene side at have en ambition om at tale omsorgsfagene op – og pÃ¥ den anden side have uddannelsesmÃ¥l og strategier, der presser uegnede mennesker ind i det her fag. At de vil tale det op, men i praksis devaluerer det.Â
Â
6.     Medarbejdervilkår, kompetenceudvikling og faglighed:
Nogle ledere peger pÃ¥, at rammevilkÃ¥rene for medarbejderne handler rigeligt om at krydse ydelser af og dokumentere sit arbejde – og mindre om at møde den enkelte borger hver dag og finde frem til, hvad har du brug for netop i dag?Â
Nogle nævner at de har stressede og udbrændte medarbejdere, der netop bliver pressede af at de ikke kan levere den professionsfaglighed, som de oplever at de brude. Rammerne er ikke altid til det.Â
Nogle peger pÃ¥,  at der er brug for vedvarende kompetenceudvikling og supervision for at fremme fagligheden. Der er bÃ¥de brug for viden om demens og der er vedvarende brug for at viden om, hvordan man indgÃ¥r i omsorgsrelationerne pÃ¥ en god mÃ¥de.Â
Â
7.     Uddannelserne:
Her bliver peget pÃ¥, hvorvidt uddannelserne er tilstrækkeligt praksisnære. At der fokus pÃ¥, hvordan man udfører værdig nedre pleje?Â
Matcher uddannelserne virkeligheden?Â
Â
8.     FOA:
Nogle udtaler, at de oplever at FOF placerer hele skylden pÃ¥ ledelsesniveauet, og at der er en tendens til at fremme en mig-mig-mig-kultur for den enkelte medarbejderes oplevelse af arbejdsglæde – frem for et fokus pÃ¥ det vigtige arbejde, som organisationsmedlemmerne gør sammen.Â
Â
9.     Borgergruppen:
Borgerne bliver dÃ¥rligere og dÃ¥rligere nÃ¥r de kommer til plejecentre mv. Det vil sige at mÃ¥lgruppen er meget mere kompleks og omsorgskrævende bÃ¥de fysisk og psykisk.Â
Det kalder pÃ¥ at yderlige behov for kompetenceudvikling og at det er meget vigtigt at kunne ansætte de dygtigste medarbejdere, vedvarende professionsfaglig uddannelse og refleksion , samt at det er muligt at komme af med de medarbejdere, der ikke magter opgaven.Â
Â
10.  Forventnings-afstemning og åbenhed:
Nogle nævner at det stadig er meget behov for at lave en tydelig forventningsafstemning mellem de ældre borgere, de pÃ¥rørende og sÃ¥ plejecentrene.Â
Den forhÃ¥bning og forventning som en del ankommer med stemmer ikke altid overens med kommunens kvalitetsstandarder og det serviceniveau, som der skal leveres.Â