Hvordan skal Femern-forbindelsen bygges?

Fra i dag får medarbejderne hos Femern A/S ekstra travlt. Seks års arbejde forløses nemlig, når ni internationale konsortier senere på dagen afleverer deres bud på, hvordan de vil løse de store byggeopgaver på Femern Bælt-forbindelsen - og til hvilken pris.

Nu er det så op til rådgivere, ingeniører og teknikere at regne på, hvilke tekniske løsninger, der passer bedst til det enorme byggeri. Og direktør for Femern Belt Development, Stig Rømer Winther, har en stærk fornemmelse af, at medarbejdernes juleferie bliver kortere end sidste år.

- Nu kender jeg jo ikke hele udbudsmaterialet. Men jeg vil tro, at det er en så kompleks størrelse, at ingeniørerne i Femern A/S nok skal bruge noget tid hen over julen på lige at finde ud af, hvad de enkelte tal indeholder, siger Stig Rømer Winther til DR Sjælland.

Sjællandske virksomheder skal i arbejdstøjet

Femern Belt Development har de seneste år arbejdet intenst med at få 400 danske partnervirksomheder kørt i stilling til, at konsortierne kan bruge deres arbejdskraft, når byggeriet går i gang.


eMen det er først efter sommerferien næste år, at det bliver besluttet hvilke konsortier, der har vundet hvilke opgaver. Herefter skal de sjællandske virksomheder for alvor i arbejdstøjet, siger Stig Rømer Winther til radiostationen.

- Når det bliver afgjort, hvilke fire-fem aktører, der spiller videre på Femern Bælt-projektet, så går ræset for alvor i gang. Og det glæder vi os virkelig meget til, siger direktøren for Femern Belt Development.

Arbejdet skal udføres efter danske klausuler

Femern Belt Development har især arbejdet på, at byggeriet udføres efter danske standarder. Så når de internationale konsortier til sommer bliver valgt, så bliver det med krav om danske overenskomster og arbejdsmiljøforhold.

- Vi vil gerne have sociale klausuler om, at der for eksempel skal tages lærlinge ind. Det er meget vigtigt, at der kommer et stærkt økonomisk aftryk af de her store anlægsprojekter. Både for Region Sjællands virksomheder, men også for andre danske virksomheder, siger Stig Rømer Winther til DR Sjælland.

Bygherren Femern A/S oplyser, at der er tale om fire store kontrakter, som de internationale konsortier kan byde på. To af dem er på selve tunnelen (en i nord og en i syd), en er på udgravningen og den sidste er på de danske landanlæg.

Emneord: Femern Bælt, Storbyggeri, Offentlige investeringer, Femern Belt Development
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6985

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også