Ide til OPI-løsning skal komme fra personale eller borgere

Skal du have succes med offentlig-privat innovation, skal ideen komme indefra, fra borgere eller personale. Det viser erfaringer fra Esbjerg Kommune, der har evalueret deres seneste ti OPI-projekter.

Esbjerg Kommune får jævnligt henvendelser fra virksomheder, som ønsker at starte et OPI-projekt med kommunen. Men en gennemgang af alle kommunernes OPI-projekter de seneste fire år viser, at et OPI-projekt skal starte et andet sted. Hvis en løsning eller et produkt skal blive en succes i Esbjerg Kommune, så skal borgeren eller personalet selv efterspørge det. 

- De OPI-projekter, der udspringer af et ønske fra borgerne eller fra vores sundhedsprofessionelle har klart det bedste potentiale for at bliver implementeret og komme til nytte, forklarer Arne Nikolajsen, direktør, Sundhed og Omsorg Esbjerg Kommune.

Kommunen har gennemgået 10 gennemførte OPI-projekter. De fem løsninger og produkter, der i dag er bedst implementeret, er alle udviklet efter ønske og i tæt samarbejde med borgere, slutbrugere og personale. 

Slutbrugeren er den vigtigste
Allerede i opstartsfasen er det vigtigt at udpege brugeren af den nye løsning eller det nye produkt. Implementeringsdelen i et projekt er essentiel, og her er slutbrugeren afgørende - hvad enten løsningen henvender sig til personale eller borgere. 

- Slutbrugeren skal kunne se en klar fordel i den nye løsningen, ellers er der sjældent tid og overskud til at tage den i brug. Fra tidligere projekter ved vi, at den der skal stå for implementeringen bør være med i projektet så tidligt som muligt, forklarer Arne Nikolajsen.

Han henviser til et tidligere OPI-projekt, hvor Esbjerg Kommune i et OPI udviklede en app til træning af knæ. Planen var, at app’en skulle bruges i kommunens genoptræning af borgere, men løsningen fangede ikke terapeuternes interesse. Til gengæld blev app’en senere populær blandt kommunens egne sundhedsprofessionelle, fordi mange i denne gruppe havde dårlige knæ.  

Begynd det mindst sårbare sted 
Når Esbjerg Kommune udvælger et OPI-projekt, satser de på at implementere det nye på det mindst sårbare sted først. 

- Vi kan ikke risikere, at centrale opgaver går i stå, og vores borgere kommer til at mangle noget, fordi vi skal teste og indkøre et nyt produkt, siger Arne Nikolajsen. I KL’s kommende signaturprojekt om kunstig intelligens har Esbjerg Kommune derfor valgt at fokusere på automatisering af arbejdsgange inden for rengøring, da disse ikke er livsnødvendige.  

Virksomheder er vigtige samarbejdsparter
For Esbjerg Kommune er offentligt privat samarbejde en nødvendighed, fordi erhvervslivet har viden og kompetencer, det offentlige har brug for. Enkelte projekter har ikke være succesfulde – eksempelvis udviklede kommunen et dehydreringsplaster sammen med en virksomhed, men plasteret bliver ikke brugt efter hensigten i dag. 

- Samlet set har OPI givet os god værdi. Nu har vi så meget erfaring, at vi ved, at det er vigtigt, at vi selv skal styre projekterne med slutbrugeren i fokus, siger Arne Nikolajsen, direktør, Sundhed og Omsorg Esbjerg Kommune. 

  • Gode råd fra Esbjerg Kommune
    OPI-projekter hvor behovet kommer direkte fra borger eller ansatte har størst chance for at blive succesfulde
  • Vælg det mindst sårbare sted at implementere nye løsninger først
  • Inddrag medarbejder eller borger så tidligt i implementeringen som muligt
  • Kommunen er altid projektleder og bindeled mellem den private virksomhed og de kommende brugere i kommunen

Få mere inspiration på OPIguide.dk

Du kan hente flere gode råd på OPIguide.dk om, hvordan du som virksomhed får et vellykket OPI-samarbejde med en kommune og sikrer, at OPI-samarbejdet faktisk forbedrer servicen for borgerne i kommunen.

5 gode råd, du bør kende INDEN dit næste OPI samarbejde

Få mere viden, inspiration og netværk om offentlig-privat innovation

Du kan møde Arne Nikolajsen fra Esbjerg Kommune på OPI SUMMIT 2020. Her fortæller han mere om, hvordan du starter det gode OPI-projekt op, og deler ud af sine erfaringer med at komme godt fra start. 

Det er den 18. marts 2020 i Odense. Og det er gratis at deltage.

Alle pladser er taget, men du kan blive skrevet på venteliste og få en plads, hvis den bliver ledig.

Se programmet for OPI SUMMIT 2020 - og skriv dig på venteliste til en ledig plads

OPI SUMMIT 2020 er årets største konference for offentlig-privat innovation. Kom og mød eksperterne og få viden, inspiration og netværk til, hvordan offentlige organisationer, virksomheder og videninstitutioner arbejder bedre sammen om at skabe og implementere innovative teknologiske løsninger i sundheds- og velfærdssektoren. Konferencen sætter fokus på OPI fra ide, opstart og innovation til markedsmodning og implementering.

OPI SUMMIT 2020 giver dig mulighed for at netværke, møde nye og potentielle samarbejdspartnere, stille spørgsmål til eksperterne, besøge udstillere, få inspiration til nye OPI-projekter – og selvfølgelig skabe de bedste forudsætninger for et succesfuld OPI-samarbejde.

OPI SUMMIT 2020 er arrangeret af Welfare Tech, OPIguide.dk og Danish Healthtech.

Esbjerg Kommune er medlem af Welfare Tech.

Billede: Esbjerg Kommune.

Welfare Tech på DenOffentlige.dk Welfare Tech er en markedsdreven klynge for velfærdsteknologi i Danmark. Welfare Tech gennemfører projekter, konferencer, workshops, netværk, match making og formidlingsaktiviteter, som optimer...
Aktivitet: Artikler: 22 | Events: 1 | Kompetenceområder: 7

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også