Innovationsfond skal have blik for de små

Politik

17/01/2014 11:51

Gordon Trier Holm

En stor del af pengene i Danmarks Innovationsfond er ikke inden for mindre og mellemstore virksomheders (MMV) rækkevidde.
Der skal være økonomiske resultater inden for få år, når mindre og mellemstore virksomheder er en del af forskningsprojekter. Men det kan blive svært at opnå i Danmarks Innovationsfonds kommende samfundspartnerskaber, hvor virksomheder og forskere fra universiteterne sammen skal finde løsninger på samfundsproblemer i løbet af 5 år.   Samtidig har regeringen lagt op til, at Innovationsfonden skal bruge op til en tredjedel af dens årlige 1,5 mia. kr. på partnerskaberne. Derfor er der færre penge til rådighed, som kan indgå i projekter, der passer til MMV’erne.   - Hvis op til en tredjedel af fondens penge kommer til at gå til 5-årige partnerskaber, så vil jeg beklage det ud fra MMV’ernes synspunkt. Det bliver svært for mange af dem at deltage i samfundspartnerskaberne - med mindre der gøres noget specielt for at skabe resultater inden for en kortere horisont, siger CEO Ole Kring, Scandinavian Micro Biodevices.   Ikke flere penge end tidligere  Posen med forskningsmidler har samme størrelse som før, at Innovationsfonden blev dannet – det samme er antallet af virksomheder, der ønsker at få del i forskningspenge. Men i dag skal en stor del af pengene bruges på partnerskaber, og derfor forventer DI en øget konkurrence om de resterende penge.   - Der er ikke flere penge i den nye fond end tidligere. Derfor er det helt afgørende, at virksomhederne er i førersædet og har indflydelse i alle de projekter, fonden igangsætter. Både de mindre, højteknologiske projekter og de større partnerskaber. Ellers bliver det hverken en fond for de mindre eller de større virksomheder, siger underdirektør for forskning Charlotte Rønhof, DI.   Ønsker kommercielt fokus Ifølge Ole Kring passer Danmarks Innovationsfonds projekter i øjeblikket ikke til Scandinavian Micro Biodevices. I stedet deltager virksomheden i projekter, hvor der er et hurtigere økonomisk afkast og kommercielt sigte.    - Højteknologifondens projekter er rigtigt skruet sammen til MMV’ere, der er teknologisk fokuseret. De kører over tre år og har et klart kommercielt fokus, for vi bliver nødt til at kigge benhårdt på, at der kommer noget kommercielt ud af projekterne. Vi har ikke som de store virksomheder råd til at investere i vidensopbygning over længere perioder, siger han.   Det koster store mængder tid og penge at etablere og organisere brede partnerskaber med fælles mål og strategier - og i praksis vil det udelukke mange små og mellemstore virksomheder fra at deltage i samfundspartnerskaberne, skriver tænketanken DEA i en ny analyse. 

Mest Læste

Annonce