IT-gigant drev forretning ulovligt i 8 år

Den suverænt største, betalte bøde for brud på hvidvaskreglerne tilfalder IT-selskabet IBM

IT-selskabet IBM har fået en bøde på 750.000 kroner for ikke at melde deres leasingforretning til Finanstilsynet. Selv om det fandt sted over 8 år, siger selskabet selv, at der var tale om en forglemmelse. Bøden er den suverænt største accepterede bøde, som bagmandspolitiet har udsted i årene 2014, 2015 og 2015 for brud på hvidvaskloven.


I marts 2006 gik IBM ind i markedet for finansiel leasing - altså at med at udleje for en længere men tidsbegrænset periode - på en ulovlig måde. For Finanstilsynet fik ikke fik at vide, hvad IBM lavede i de næste 8 år.

- De har i virkeligheden slet ikke gjort de foranstaltninger, som de skal. De har fået en bøde som de selvfølgelig betaler, fordi det er objektivt korrekt: Det har ikke gjort, hvad de skulle, siger Lars Krull, der er seniorrådgiver på institut for Økonomi og Ledelse på Aalborg Universitet.

Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (også kaldet bagmandspolitiet) skriver i bøden som Efterforskerne på P1 har fået aktindsigt i, at IBM har gjort følgende galt:

- udøvet virksomhed med finansiel leasing uden at være registreret hos Finanstilsynet.

- undladt at sikre, at virksomhedens ansatte (...) var bekendt med de pligter, der fremgår af hvidvaskloven.

- undladt at udarbejde (...) skriftlige interne regler (...) mod hvidvask og terrorfinansiering for 11 af virksomhedens medarbejdere...

Selvom det er en overtrædelse af hvidvaskloven, så tror Lars Krull ikke, at de sorte penge har flydt gennem IBM.


- Det her handler jo ikke om, om der rent faktisk er blevet hvidvasket. For efter min vurdering så er der nok ikke mange, der lejer kontorudstyr for at vaske penge hvide. Men det har ikke noget at gøre med, om man har gjort det, man skulle, siger han til Efterforskerne på P1. 

IBM selv vil ikke stille op til interview. Men i en mail til Efterforskerne på P1 undskylder sig med et manglende kendskab til de danske regler.

- Vi var - i sin tid - ikke opmærksomme på, at Danmark havde implementeret en ændring fra EUs Hvidvaskningsdirektiv, hvilket betød, at een af vores linjeforretningsområder - leasing - nu skulle registreres, selvom det ikke var vores hovedaktivitet, hvilket var et nyt krav i direktivet. Da Danmark var det første land, der implementerede EU-direktivet, blev ændringen heller ikke opfanget af vores europæiske organisation, skriver Benedicte Strøm, der er Manager of Communications i IBM Denmark.

IBM svarer ikke på, hvorfor det tog så lang tid at opdage, at de havde lavet en fejl. Ej heller på hvordan det blev opdaget. 

- Da vi blev opmærksomme på, at vi manglede at registrere leasingaktiviteten, registrerede vi os og gik i dialog med Finanstilsynet i Danmark og foretog derefter de ændringer, som vi blev påbudt, skriver skriver Benedicte Strøm til Efterforskerne på P1. 

Lars Krull giver ikke meget for, at IBMs manglende opmærksomhed på reglerne.

- Det er jo grundlæggende en dårlig undskyldning. De har drevet en type virksomhed, der har skullet leve op til de her krav, og det har de jo også erkendt. De har betalt bøden og er kommet videre, siger han til Efterforskerne på P1.

Emneord: IBM, Leasing, IT-udstyr, Finanstilsynet, Benedicte Strøm, Lars Krull, Hvidvaskning, 270517
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1828 | Events: 7 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

  • 13.04.21 Infrastruktur
    Nu er leverandør fundet: DSB erstatter toge

    Det bliver franske Alstom, som skal levere de nye elektriske tog, der vil fuldende DSB’s arbejde med omstilling fra dieseltog til elektriske tog i Danmark frem mod 2030. Et bredt politisk flertal har netop tilsluttet sig DSB’s beslutning om valget af Alstom som leverandør.

  • 09.04.21 Infrastruktur
    Udspil til Infrastrukturplan får blandet modtagelse

    106 milliarder kroner vil regeringen bruge til nye udvidelser og forbedringer af vejnet, kollektiv transport og cyklisme frem mod 2035.

  • 09.04.21 Infrastruktur
    Folkebibliotekerne får nu nye pejlemærker

    Over de kommende tre år vil kulturministeren anvende i alt 75 mio. kr. til at understøtte folkebibliotekernes udvikling inden for demokrati, læring og digital dannelse.

  • 08.04.21 Infrastruktur
    Ny prioritering: Disse veje og jernbaner skal bygges først

    E45 skal udvides. Frederikssundsmotorvejen og Hillerødmotorvejen skal forlænges. Den 3. Limfjordsforbindelse skal bygges. DI offentliggør i dag en prioriteret liste over 12 infrastrukturprojekter, som bør blive sat i gang inden 2025. Forslagene er inspiration til partierne i Folketinget, som inden for kort tid indleder forhandlinger om en grøn mobilitetsplan.

  • 24.05.17 Velfærd
    Fællesskabsforening skal skabe nyt liv i byrum

    Ikast-Brande Kommune vil i samarbejde med borgerne i Bording og lokale erhvervsdrivende etablere en ny fællesskabsforening. Foreningen skal medvirke til, at der kommer flere aktiviteter og nye traditioner i Bordings nye byrum. Projektet, som løber over de kommende fire år, støttes økonomisk af Realdania.