Jysk politiker: København har tjent halv mia på at bryde den sociale kontrakt
Københavns Kommune svigter både kommuner og borgere groft med sin politik på beskæftigelsesområdet, mener Norddjurs-politiker. Nu har han lavet en opgørelse, der udstiller enorm forskel på bl.a. København og Aarhus.
NÃ¥r kommuner i hele landet nu er ekstraordinært pressede pÃ¥ økonomien kan mange sende en hilsen til Københavns Kommune for at have et medansvar. I løbet af blot ti Ã¥r har kommunen formÃ¥et at føre en beskæftigelsespolitik, der har eksporteret omkostninger til udsatte borgere til resten af landet. Forskellene er enorme, som jeg vil vise i det følgende.Â
Københavns kommune har fra 2007 til 2017 haft et fald i samlede offentlige udgifter til førtidspensioner så de nu ligger 515 millioner kroner om året lavere end i 2007. I Norddjurs har vi i samme periode haft en stigning på 43 millioner.
Læs om socialkrisen
Vi har skrevet om sygdomsramte og klemte borgere i systemet gennem lang tid.
Læs vores tema om socialkrisen, hvor en lang række artikler er samlet.
Samtidig har Folketinget hjulpet landets hovedstad gennem flere reformer, der har øget presset på kommunerne. Eksempelvis er refusionen på førtidspensioner tildelt efter 1-7-2014 nu helt nede på 20 procent, hvor der før var 35 % refusion eller endnu højere på tilkendelser før 2003.
Når man dykker ned i tallene, så viser det sig, at Århus Kommune faktisk bruger flere penge end København på førtidspensioner selv om de har meget færre indbyggere og har haft en stigning i offentlige udgifter til førtidspensioner per år fra 2007 til 2017 på 687 millioner kroner.
Derfor er min pÃ¥stand, at Københavns Kommune fastholder borgere uden arbejdsevne pÃ¥ kontanthjælp gennem denne politik og dermed opnÃ¥r to fordele. Dels sparer kommunen penge pÃ¥ ydelser, og dels presser den borgere til at flytte til andre kommuner, der lever op til den sociale kontrakt - at velfærdsstaten holder en hÃ¥nd under mennesker i udsathed og ledighed.Â
København har danmarksrekord i antallet af borgere på langvarig kontanthjælp. Hele 13,2 procent af borgerne har været på kontanthjælp i mere end 10 år. Nummer 2 på denne kedelige rangliste er Odense Kommune med 8,9 procent mens landets andenstørste by Aarhus har 5,7 procent, som har været på kontanthjælp i mere end 10 år.
For mennesker med alvorlige sygdomme, mén efter ulykker eller kroniske sygdomme, der gør dem uarbejdsdygtige, er det essentielt, at man kan blive afklaret til fleksjob eller førtidspension. Her svigter Københavns Kommune mere og værre end nogen andre.Â
Â
Kæmpe forskel på København og Aarhus
Min påstand bliver dokumenteret, hvis man sammenligner landets to største kommuner. I København har man fra 2007 til 2016 oplevet et fald i antal førtidspensionister på i alt mere end 7.000. For godt ti år siden, 2007, var der 20.216 førtidspensionister I Københavns Kommune. I 2016 er antallet faldet til 13.173. Samtidig er antallet af borgere i København vokset med over 100.000. Man kunne selvfølgelig tale om en succes, når en kommune kan fremvise et fald i antallet af førtidspensionister på afsindige 35 procent, men førnævnte tal for antallet af langvarige kontanthjælpsmodtagere dokumenterer, at det er ren kassetænkning. København fører en usolidarisk social- og beskæftigelsespolitik, der bryder alle intentioner med vores velfærdsstat.
For at sætte tallene fra København i perspektiv kan man se på Aarhus Kommune. Den har i samme periode oplevet en lille stigning på ca. 400 borgere på førtidspension. I 2007 var der 14.506 førtidspensionister. I 2016 var tallet 14.903.
Man kan også sætte tallene op, så de er direkte sammenlignelige. Antallet af førtidspensionister per 10 000 indbyggere i Aarhus Kommune er 450. i København er det under det halve, nemlig 219. (KMD's register for sociale pensioner)
Et andet tal: Seneste opgørelse fra foråret 2017 viser, at der i Aarhus er 4.778 personer i et fleksjob. I København er der kun 2.452 personer i fleksjob. Direkte sammenligneligt altså 145 per 10.000 indbyggere i Aarhus mens tallet er 41 i København.
Â
Jeg har lyst til at råbeng skrige i afmagt, da jeg selv er en del af denne statistik, som ikke får tildelt førtidspension,men samtidig blir der brugt uanede ressourcer på at holde mig i systemet. JEG FORSTÅR IKKE, HVIRDAN DET KAN LADE SIG GØRE, AT KOMMUNERNE LAVERCDEN ENE ULOVLIGHED EFTER DEN ANDEN IMOD BORGERE, DER REELT ER FOR SYGE TIL AT ARBEJDE? HVOR ER VORES RETSSIKKERHED? HVORFOR ER DER INGEN, HVERKEN POLITIKER, POLITI, DOMMERE, ADVOKATER, ANKLAGEMYNDIGHEDEN ELLER ANKESTYRELSEN DER GØR NOGET?
Københavns kommune har en tilgang til ydelsesmodtagere, der kun kan beskrives som værende meget langt fra menneskelig. Der bliver nu i stor stil flyttet alvorligt syge mennesker fra kontanthjælp til den ligeså lave ressourceforløbsydelse, for de har åbenbart fået en over næsen for det Ulf påpeger.
Desværre hjælper ressourceforløb oftest ikke de mennesker der i København henvises til et sådant. De har det nemlig for dårligt til at få noget ud af det. Men næh nej, førtidspension kan der ikke blive tale om. Den pukkel af borgere der har ventet på afklaring i 10-årevis og derover, har fortrinsret til den smule der er åbnet for. Men behovet er væsentligt større.
Christiansborg burde komme de mange tusinde, alvorligt syge mennesker undsætning, for der er simpelthen sparet alt for meget, alt for længe og syge københavnere betaler prisen for en komplet umenneskelig social- og beskæftigelsespolitik i Københavns kommune.
Samtidig er en stadig større del af udgifterne ført over til kommunerne pga. refusionsreformen, som gør at refusionen på førtidspensioner tildelt efter 1-7-2014 er helt nede på 20 %, hvor der før var 35 % refusion.
Århus bruger faktisk flere penge end København på førtidspensioner selv om de har meget færre indbyggere og har haft en stigning i offentlige udgifter til førtidspensioner per år fra 2007 til 2017 på 687 millioner kroner.
Det er store penge det drejer sig om, så et eller andet sted kan man jo godt forstå at de Københavnske politikere hellere vil spare på de syge og gøre dem fattige end at spare på deres mange prestigesprojekter og bruge af deres afsindige kassebeholdning på 10 milliarder kroner.
Men hvor skulle Københavns kommune skamme sig over at gøre Danmark til et mere ulige og fattigt land der systematisk mishandler syge på kontanthjælp og samtidig er med til at få bloktilskuddet til at falde så de kommuner der bruger flere penge på forsørgelse får færre penge selv om de bruger flere på at behandle deres borgere .