Kampagne gjorde unge mere bevidste om demokrati

Unge ved langt mere om lokaldemokratiet efter massiv medieindsats fra TV 2 Regionerne og andre medier. Det viser en ny måling fra Megafon.

Unge mennesker går kun op i sig selv. De kigger aldrig op fra telefonen, og de er ligeglade med, hvad der sker i verden omkring dem. 

Sådan lyder fordommen om ungdommen i dag. Men en ny undersøgelse viser, at det ikke passer.

Man kan sagtens få de unge til at bekymre sig om det samfund, de lever i, hvis man bare gør det på den rigtige måde.

Under kommunalvalget i november satsede TV 2 regionerne og flere andre medier benhårdt på at få fat på de unge, der ellers er notoriske dårlige til at stemme.

Prøv DenOffentlige

100.000 mennesker læser med hver måned. Skal du være den næste? 

Prøv os! Bestil vores nyhedsbrev - og få automatisk artikler, debat og konstruktiv viden om velfærdssamfundet.

Det er gratis 

En Megafon-måling har siden vist, at den demokratiske bevidsthed blandt unge mellem 18 og 25 er steget efter valget. Og ikke bare en lille smule - den er faktisk tredoblet. 

TV 2 Regionerne søsatte i samarbejde med Metronome Productions en ungdomsserie - primært til Facebook. Omdrejningspunktet var en kærlighedshistorie mellem to rådhuspraktikanter i den fiktive kommune Aabybjerg, og mange tusinde unge i alderen 18 til 25 år så et eller flere afsnit i valgperioden.

LÆS OGSÅ: Sådan gik OPstemt kampagnen

- Vi lærte meget hurtigt, at mange af dem havde nul fornemmelse af, hvad en kommune laver, og hvad de lokale politikeres valg betyder for deres eget liv. I det lys var det meningsløst at bede dem om at stemme. Vi måtte begynde et andet sted, og det var med at hæve bevidstheden hos de forudsætningsløse unge om, hvad det lokale demokrati overhovedet går ud på, siger Nanna Holst, der ledte TV 2 Regionernes mission.

Nærmere bestemt nåede kampagnen hele 75 procent af målgruppen på Facebook. Analysebureauet Megafon måler jævnligt på effekterne af kampagner målrettet unge. Her er den administrerende direktør Asger Nielsen positivt overrasket over, at det er lykkedes medier, kommuner og organisationer at få engageret de unge vælgere på så forholdsvis kort tid.

Alle historier om KV/RV17 resultater

Vi har samlet alle historier om valgresultaterne på denne temaside.

- Kommunalvalg er nok det mest usexede, vi kan bede målgruppen forholde sig til på linje med e-boks, skat og indboforsikringer. Det interesserer dem overhovedet ikke, siger Asger Nielsen

21% sagde inden valget, at de ikke ville stemme. Det tal er raslet ned til sølle 5%, når de unge ser frem mod 2021.

- Det vi ser i undersøgelsen er en signifikant stigning og langt mere imponerende, end jeg havde frygtet og forventet, siger han.

Typisk vil dem, der siger ja til at være med i undersøgelser om valg være dem, der stemmer mest. Men da det gælder både i før- og eftermålingerne, er svarene til at sammenligne, understreger Megafon.

Mere hos TV2 Lorry - videoer med serien er nedtaget som følge af Skuespillerforbundets regler og overenskomster. 

 

Emneord: Opstemt, Informationskampagner, Valgkampagne, Kampagner, TV2 Regionerne, TV2 Lorry, KV17, Kv17 Final, RV17, 180118
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1601 | Events: 6 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også