Kan vi så tale ordentligt?!

Kampen for god tone er mere end et teleselskab. Derfor er DenOffentlige gået sammen med Tal ordentligt-bevægelsen om en ny blogstafet, der skal undersøge den hårde tones årsager, bivirkninger og mulige afviklinger i Danmark.

77% mener ifølge en undersøgelse foretaget af Wilke, at tonen i Danmark er skærpet. Men hvorfor? Hvad ligger til grund for den skærpede tone og hvordan kommer den til udtryk? Det skal en ny blogstafet på DenOffentlige.dk dissekere.

”Tiden har ændret sig og det gør sproget også, så ord som fuck, hold kæft mv. er måske ikke så hårdt ment som de lyder - men plien føler jeg har lidt et knæk. Lad os holde døren for hinanden og rejse os for det ældre menneske i bussen. Og hvad med de bløde værdier? Vi taler så meget om at dygtiggøre os i skolen og opkvalificere på arbejdsmarkedet - men hvad med trivsel og arbejdsglæde? Har et individualiseret værdisæt sat den mellemmenneskelige respekt og omsorg, gode tone og pli på prøve,” spørger projektchef for teleselskabet Call mes Tal ordentligt-kampagne Sofie Wedel Heilskov?

Tal ordentligt-stafetten

77% siger, at tonen i Danmark er skærpet. Men hvorfor? Hvad ligger til grund for den skærpede tone og hvordan kommer den til udtryk? Det skal Tal ordentligt-stafetten på DenOffentlige.dk dissekere.

Stafetten igangsættes i samarbejde med Call me, der som et teleselskab, der lever af at sælge kommunikation, vil tage ansvar for en ordentlig tone og bidrage aktivt til samfundet.

I Tal ordentligt-stafetten søger vi at afdække den hårde tones bagvedliggende strukturer og årsager, for at skabe positiv dialog, bevidsthed og debat. 

Læs alle indlæggene i stafetten her 

- og læs mere om Tal-ordentligt her. 

Call me har igennem længere tid sat fokus på den hårde tone og ønsket den til livs – bl.a. gennem kampagnen, som mange danskere kender for udtrykket “Tal ordentligt - det koster ikke noget.”

”Vi er et teleselskab, og lever af at sælge kommunikation. Vi mener derfor også, vi har et ansvar for at sætte fokus på en ordentligt tone og bidrage aktivt til samfundet,” forklarer Sofie Wedel Heilskov.  

Derfor lancerer Call me i samarbejde med DenOffentlige Tal ordentligt-stafetten. Forskere, politikere, musikere, journalister og mange flere skal kaste deres faglige blik, ideer og refleksioner over hvorfor, vi hører tonen som vi gør – og hvordan den kan blive bedre. Dermed tages kampen for god tone yderligere et skridt i den alvorlige retning – for hvad ved vi om baggrundene for danskernes oplevelse af hård tone?

”For at kunne skabe en positiv dialog om den skærpede tone, er vi nødt til at afdække de bagvedliggende strukturer og årsager. Derfor søger vi gennem stafetten at afdække, hvad der ligger til grund for den hårde tone. Så vi får skabt en bevidsthed og debat om emnet,” siger Heilskov. 

Det ser redaktør på DenOffentlige.dk Nick Allentoft gode muligheder for. 

"Tal ordentligt-stafetten passer rigtig godt ind i vores bestræbelser på DenOffentlige.dk med at sige fra over tendenserne til en populistisk og overfladisk udvikling, hvor vi bare driver med på en bølge af hurtige reaktioner, spontane udfald og fordømmende adfærd. Vi arbejder meget for at være konstruktive, at fokusere på det væsentlige, og at skabe plads til at dele viden om vigtige emner - som her tonen i vores samfund," siger Allentoft. 

Sådan er dét – men skal det være sådan?

Stafettens første skribent er forskningschef ved Danmarks Medie og Journalisthøjskole Michael Ejstrup, der slår fast, at fænomenet hård tone ingenlunde er nyt: ”Sådan er dét!”

”Anledningen til, at tonen i et samfund skærpes er ofte religion, suverænitet og den enkeltes følelse af at skulle værne om sin plads og ret til frit at kunne udfolde sig, som han finder bedst. ... Vi har stadig mange normer og regler, som kommer af vores tradition, religion og umiddelbare situation; dem har vi oftest ikke skrevet ned. Dem forventes vi at kende som medlemmer af samfundet. Her skærpes tonen ind imellem, når vi kommer tæt på grænserne. Så kommer de kraftige udtryk på banen, så tager vi tegninger, kraftudtryk og særlige håndtegn til hjælp,” skriver Ejstrup.

Læs Michael Ejstrups indlæg: "Mær, luder, ho” – tag dem med ro!

Nok virker det åbenlyst, at Call me som teleselskab går foran for god tone - den lette konklusion er, at de gode samtaler også varer længere, og dermed bidrager til indtjeningen. Men ifølge direktør i Call me Hanne Lindblad handler det om noget helt andet. Lindblad sagde for nylig i et interview hos DenOffentlige, at hun gerne vil bruge resten af sit liv på, at verden bliver et bedre sted at være for os alle sammen.

”En stor del af det handler om at tale ordentligt til hinanden. Det er sammenhængskraft, det handler om. Det bliver bare antaget, at man kan kommunikere, men det er langt fra alle, der kan det. Jo, man kan tale, men ikke nødvendigvis kommunikere. Både som virksomhed, men også personligt har jeg da tidligere kunnet tale hårdt. Det gør jeg ikke mere, og jeg føler mig som et dårligt menneske, hvis det sker. Vi forstår ikke helt den energi, vi sender afsted med ord. Vi har glemt, at ord virkelig betyder meget,” mener direktøren for en kampagne, der blev til en bevægelse – og nu en stafetjagt på viden om, hvordan vi kan sikre den gode tone i Danmark.

Læs interview med Hanne Lindblad: Vi er en verden af sleepwalkers 

Følg dissektionen af den hårde tone her på DenOfffentlige.dk og deltag med dine kommentarer i god tone hvor og når som helst.

 

 

Emneord: Tal ordentligt, Hanne Lindblad, Sofie Wedel Heilskov, Michael Ejstrup, Kommunikation, Call me, Tal ordentligt-stafetten
DenOffentlige.dk på DenOffentlige.dk Bliv medlem af DenOffentlige og vær med til at skabe debatten, dele viden og fremme en god udvikling i samfundet....
Aktivitet: Artikler: 1359 | Events: 31 | Kompetenceområder: 5

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også

  • 15.08.19 Uddannelse
    Nyt samarbejde mellem COK og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

    COK og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX) indgår et nyt samarbejde, der sætter fokus på at styrke kommunikationen i den kommunale sektor.

  • 01.12.16 Ledelse
    Netmedie udfordrer journalistisk grundprincip

    Netmediet DenOffentlige tilbyder virksomheder og organisationer at købe sig adgang til at blive redaktører for deres eget indhold. Det sker helt åbent, og læserne navigerer erfarent mellem traditionelt journalistisk indhold og artikler fra udgivere. Læsertallet vokser støt.

  • 24.03.15 Velfærd
    Silkeborg hjælper nordjyske kommuner med digital selvbetjening

    Silkeborg Kommune er i dag med i Den Digitale Hotline, som hjælper borgerne i de 19 midtjyske kommuner med digital selvbetjening. Hotline er blevet en så stor succes, at de 19 midtjyske kommuner nu udvider servicen til de 11 kommuner i Nordjylland. Dermed bliver hotlinen et tilbud til næsten 1,9 mio. borgere.

  • 21.05.14 Politik
    Hvordan vil du inddrages?

    Nogenlunde sådan lyder spørgsmålet, når byrådet tirsdag d. 3. juni inviterer alle borgere i Lolland Kommune til åbent borgerseminar om borgerinddragelse i Højrebyhallen.

  • 02.05.14 Ledelse
    Jobcentret vil forbedre kommunikationen

    Der sættes nu gang i en proces, der skal forbedre kommunikationen med borgerne op og jobcentret i Haderslev. Der skal sættes fokus på den måde, man henvender sig til borgerne på.