Kina ejer mere og mere i Europa:Regeringen vil beskytte salg af kritisk infrastruktur

Staten skal kunne gribe ind over for eksempelvis kinesiske virksomheder, der ønsker at opkøbe dansk infrastruktur, mener regeringen, der vil indføre en nødbremse.

Danmark har brug for en nødbremse, hvis en udenlandsk statsejet kapitalfond eller virksomhed vil opkøbe såkaldt kritisk infrastruktur såsom lufthavne, havne, elnet eller mobilnet og på sigt udnytte ejerskabet til at opnå politisk indflydelse i Danmark, skriver Politiken mandag. 

Derfor barsler regeringen med et nyt lovforslag, der skal forhindre potentielt farlige opkøb af dansk infrastruktur. 

Mediefællesskabet DenOffentlige

DenOffentlige bliver skabt sammen med dig, der tager medansvar for samfundets udvikling. Vi kalder os for et mediefællesskab og du kan være med. Bliv medlem af fællesskabet og vær med til at præge samfundets udvikling gennem debat, videndeling, cases og nyheder. Kontakt os for at høre mere.

Du kan læse endnu mere om hvordan vi virker her.

»Skrækscenariet er, at der er nogen, som køber dansk infrastruktur op med det formål at presse Danmark. Enten presse os til, at vi ikke må mene noget politisk, eller presse os til, at vi skal agere på en bestemt måde«, siger finansminister Kristian Jensen (V) til Politiken.

De seneste år har kinesiske statsejede virksomheder købt stort ind flere steder i Europa. Flere havne i Grækenland, Italien, Spanien, Holland og Belgien er i dag delvist ejet af kinesiske statsselskaber.

Tæller man opkøb af private virksomheder med, har Kina ifølge finanstjenesten Bloomberg på 10 år købt ind for 2.000 milliarder kroner i Europa. I Tyskland og Frankrig er der en udtalt bekymring for, at opkøbene er en smutvej til politisk indflydelse i EU-landene.

Lignende regler som dem, regeringen vil indføre, er gennemført i blandt andet Norge, Finland, Tyskland og Storbritannien. Her kan man gennemføre screeninger af udenlandske investorer før mulige handler for at undgå potentielt farlige opkøb. Ifølge forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V) vil det danske værn være målrettet kineserne:

»Det er dem, der har de mange penge, og er superaktive rundtomkring i verden«.

I Grønland var en statsejet kinesisk storentreprenør prækvalificeret til at byde på de lufthavnsbyggerier, som i sidste uge blev vedtaget af det grønlandske parlament. I den sag reagerede den danske regering i september ved at tilbyde en lånepakke på 700 millioner kroner. Det var med til at holde kineserne ude af projektet.

 

Emneord: Kina, Kritisk infrastruktur, 191118
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1818 | Events: 7 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også