Kommission: Metrocityringen er urentabel

Den københavnske metrocityring er ikke samfundsøkonomisk rentabel. Det fastslår Produktivitetskommissionen.

Det kan ikke betale sig at grave undergrunden op i København og anlægge en metro. Det er Produktivitetskommissionen kommet frem til efter at have set på den danske infrastruktur og de projekter, der er blevet sat i gang de seneste år.

- Størstedelen af letbaneprojekterne og alle metroprojekterne er urentable, skriver kommissionen i sin 128 sider lange analyserapport om infrastruktur. Metroprojekterne omfatter Metrocityringen samt forgreninger herfra.

- Når ingen af projekterne er samfundsøkonomisk rentable, skyldes det, at metroprojekter er dyre at anlægge, fordi de primært kører i borede tunneler. Metro bør derfor alene anlægges i tæt bebyggede områder, konkluderer kommissionen.

Cityringen i København kommer til at bestå af 17 stationer i det centrale København. Metroen har selv beregnet, at 233.800 passagerer vil bruge metroen pr. hverdagsdøgn, og at den hver dag vil bringe 38.400 passagerer til og fra Københavns Hovedbanegård.

Men ifølge Produktivitetskommissionen kan byggeriet altså ikke betale sig samfundsøkonomisk.

- Problemerne opstår, når man beslutter at gennemføre projekter, til trods for at pengene ifølge de samfundsøkonomiske analyser er givet dårligt ud. Den slags projekter er der faktisk en del af, skriver kommissionen i rapporten.

- Det gælder for eksempel den vedtagne metro til Nordhavn og den aftalte banebetjening af Aalborg Lufthavn. De er begge samfundsøkonomisk urentable, konkluderes det.

At letbaner også ses som urentable skyldes, at de kun giver begrænsede tidsgevinster i forhold til at tage en bus. Og her skyder kommissionen både på den aftalte letbane langs den københavnske Ring 3 og en lignende i Odense.

- Gevinsterne - hurtigere persontransport og mindre miljøbelastning - er samtidig beskedne. Samfundsøkonomisk vil det ofte være en bedre idé at sætte gummihjul på letbanerne, altså at lave nogle superbuslinjer, anbefaler kommissionen.

/ritzau/

 

Emneord: Produktivitet, Metro, Metrocityring, Produktivitetskommissionen
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6985

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

  • 16.01.15 Ledelse
    Sygehusene forbedrer produktiviteten

    De offentlige sygehuse har i perioden 2012 til 2013 øget produktiviteten og følger dermed den positive udvikling fra de foregående år. Det viser en ny rapport fra Sundhedsministeriet, Finansministeriet og Danske Regioner.

  • 28.10.13 Politik
    Tag faget tilbage

    Tiden er kommet til, at vi som sundhedsfaglig gruppe melder fra over for myndighedernes tiltagende kontrol og bureaukrati og kræver faget tilbage.

  • 10.09.13 Velfærd
    Kommuner og regioner: mere resultatløn

    Både KL og Danske Regioner støtter ønsket om øget brug af resultatløn til offentligt ansatte. Fagforeningerne er lydhør, men skeptiske.

  • 10.09.13 Velfærd
    Også den offentlige sektor skal op i gear

    Produktivitetskommissionen peger på effektivisering i det offentlige for milliarder af kroner, hvor de konkrete resultater i den offentlige sektor skal være i fokus. Det bakker DI fuldt ud op om.

  • 09.09.13 Velfærd
    Mere tillid, mindre kontrol

    FTF er meget enig, når Produktivitetskommissionen i dag anbefaler, at offentligt ansatte skal bruge mindre tid på at dokumentere arbejdsprocesser og vises mere tillid til deres faglige skøn.