Kommission: Unge vælger de forkerte uddannelser

Lavere SU på udvalgte uddannelser kan få unge til at vælge et studie med gode jobmuligheder, mener kommission.

Når danske unge skal vælge uddannelse, vælger de ofte helt forkert i forhold til, hvad der vil gavne samfundet mest.

Det er en af hovedkonklusionerne i Produktivitetskommissionens rapport om uddannelse og innovation, der tirsdag bringer hård kritik af det danske uddannelsessystem.

Kommissionen kritiserer, at unge i stigende grad søger ind på de videregående uddannelser, hvor der er udsigt til arbejdsløshed og lav løn, når studiebøgerne efter endt uddannelse skal udskiftes med et job.

Derfor er en af de i alt 57 anbefalinger i rapporten, at studiesøgende fremover skal gives "væsentligt stærkere" økonomiske tilskyndelser til at vælge uddannelser med gode job- og lønmuligheder, og det kan blandt andet ske ved at reformere SU'en, lyder det.

Som eksempel nævner kommissionen muligheden for at omlægge SU'en til statsgaranterede lån, give lavere SU til studier med høj og vedvarende arbejdsløshed eller at indføre en vis brugerbetaling på uddannelserne.

Samtidig bør unge informeres bedre om, hvilke uddannelser, der giver størst jobsikkerhed. De seneste to årtier er de videregående uddannelser med de mindst produktive kandidater nemlig også vokset mest. Det gælder blandt andet inden for humanistiske fag som filosofi og kommunikation.

Også uddannelsesinstitutionerne bør belønnes anderledes, end det er tilfældet i dag, hvor et taxametersystem giver penge per studerende, der gennemfører uddannelsen. Men det tilskynder "ikke til at levere høj kvalitet", lyder det fra kommissionen.

Overordnet mener kommissionen, at kvaliteten af uddannelserne er faldende, og at det koster på produktiviteten.

- Målet med uddannelsespolitikken er i dag, at flere skal have en uddannelse. Det har kostet på kvaliteten. Det er tid til at skifte spor. Vi skal sikre, at elever og studerende får de kompetencer, som der er brug for på arbejdsmarkedet (...), siger Peter Birch Sørensen, formand for Produktivitetskommissionen.

I 2012 brugte det offentlige 124 milliarder kroner på Danmarks uddannelsessystem.

/ritzau/

Emneord: Uddannelse, Produktivitetskommissionen, SU, Peter Birch Sørensen, Brugerbetaling, Unge, Økonomi, Videregående uddannelser
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6985

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

  • 01.04.20 Politik
    Nationalbanken: Coronavirus betyder stor men midlertidig nedgang i dansk økonomi

    Højkonjunkturen i dansk økonomi har fået en brat ende i begyndelsen af 2020. Udbruddet af coronavirus og de tiltag, der er foretaget for at inddæmme den, har betydet en kraftig nedgang i den økonomiske aktivitet. Nationalbanken har i en analyse opstillet tre scenarier, som viser, hvor hårdt den økonomiske aktivitet i Danmark kan blive ramt. Der er exceptionelt stor usikkerhed forbundet med disse scenarier.

  • 13.03.20 Uddannelse
    Frist for kvote 2-ansøgninger bliver udsat en uge

    Uddannelses- og Forskningsministeriet har besluttet at udskyde fristen for at søge om optagelse på en videregående uddannelse via kvote 2 med en uge. Ny frist er søndag den 22. marts 2020 kl. 12.

  • 04.03.20 Uddannelse
    Ny kampagne: Vælg en uddannelse med mening

    Vores velfærdssamfund får brug for flere kompetente hænder i fremtiden. Derfor er der brug for, at flere af de ca. 90.000 unge, der hvert år søger ind på en videregående uddannelse, vælger en professionsbacheloruddannelse.

  • 26.02.20 Kommunalt
    Ny analyse om kommunernes styring af specialundervisningsområdet

    En ny analyse viser, at kommunerne har indrettet deres styring af specialundervisningsområdet på forskellige måder. Eksempelvis er der forskel på, i hvor høj grad den enkelte skole skal betale, når en elev henvises til specialundervisning.

  • 31.07.18 Uddannelse
    Ledelsesekspert om fusion: Ny institution kommer til at stå stærkt

    Fusionen af Erhvervsakademiet Lillebælt og University College Lillebælt vil øge samarbejde på tværs og fokus på at omsætte viden til effekt er potentialer. Dermed får Region Syddanmark en stærkere aktør i ledelses- og organisationudvikling, mener Kuno Johansen.