Den midlertidige side for ny brandingkampagne fra Hedensted Kommune

Kommune dropper navn for markedsføring

Et reklamebureau har foreslået jysk kommune, at droppe kommunenavnet, og iværksætte en markedsføringskampagne med et mere tiltalende navn. Om kort tid lanceres kampagnen.

Den hedder egentlig Hedensted Kommune, og er en af Danmarks geografisk største kommuner. Den blev født gennem en fusion af syv mindre kommuner i 2006, og har siden haft travlt med at skabe en fælles identitet og markant fornyelse i hele kommunen. Nu smider kommunen sit navn for at få endnu mere gang i væksten.

Når kommunen fremover skal markedsføre sig selv overfor borgere og virksomheder, der ønsker at slå sig ned i kommunen, bliver det med et såkaldt brandnavn, som Hedensted kommune er den første kommune i Danmark til at anskaffe sig. Det skriver DR Trekanten.


Det kommende navn for kommunen bliver Hedenstederne, og direktør for bureauet bag kampagnen, Morten Kold, siger til DR, at det blev netop dét navn, fordi kommunen har rigtig mange velfungerende lokalsamfund.

“Det er ikke bare en overfladisk markedsføringskampagne. Det er noget, der stikker virkelig dybt. Det håber vi på, de vil holde fast ved i nogle år frem,”  siger Morten Kold til DR Trekanten.

Kommune med gang i

Tidligere i år kunne JP fortælle historien om, hvordan Hedensted Kommune med venstre-borgmesteren Kirsten Terkilsen i spidsen de senere år har vendt op og ned på traditionerne. Innovation er blevet hverdag, politikerne arbejder i ad hoc udvalg og borgere og medarbejdere inddrages mere end nogensinde i udviklingen af fremtidens løsninger og infrastruktur. Med den nye byrådsperiode, som bliver den tredie efter kommunesammenlægningen i 2006, går kommunen nogle skridt videre.

"Vi står over for en ny periode og et nyt set up efter en kommunesammenlægning, men vi sidder i samme struktur som i 1970, og der er jo sket et par ting siden dengang. Kommunalreformen i 2006 ændrede ikke på vores måde at arbejde på, men vi har fået flere og meget mere komplekse opgaver. Og hvis vi ikke udvikler os, vil vi komme til at sidde og opleve, at vi i fremtiden skal tilpasse og lave besparelser og drifte som vi plejer," sagde borgmesteren i januar til Jyllands-Posten.  

Følg kampagnen her 

FAKTA: Det siger Hedensted Kommune selv

Hedensted Kommune er en vækstorienteret landkommune centralt i Danmark. Kommunens udvikling bygger på de særlige muligheder, som de enkelte lokalsamfund har. I Hedensted Kommune er borgerne derfor tæt på demokratiet, fritidslivet og den kommunale service.

  1. Uafhængige analyser kårer Hedensted Kommune som

  2. - Danmarks 6. bedste kommune at bo i målt på fx børnepasning, tryghed, levetid og ældrepleje

  3. - Danmarks 3. bedste erhvervskommune. Eksempelvis ingen dækningsafgift og et princip om én indgang fra erhvervsliv til kommune

  4. Skoler, børnepasning og idrætsfaciliteter i alle lokalsamfund

  5. Fantastiske traditioner for foreningsarbejde og frivillighed

  6. En af de laveste ledigheder i landet

  7. Gunstige priser på parcelhusgrunde, hvor du i øvrigt kun betaler 25% i udbetaling og de sidste 75% efter senest et år. Priserne er inklusive tilslutningsafgifter. Desuden lave priser på byggesagsbehandling og korte ventetider

  8. Central beliggenhed mellem Horsens og Veje med under en times kørsel til Århus, Herning og Odense

  9. Fokus på innovation ved at nytænke måden vi producerer kommunal service på.

  10. Fred og ro – højt til loftet

 

Læs også historier fra 29 lokalsamfund i kommunen i avisen "Der er så dejligt ude på landet..."

 

Emneord: Hedensted Kommune, Markedsføring, Branding, Kirsten Terkilsen
DenOffentlige.dk på DenOffentlige.dk Bliv medlem af DenOffentlige og vær med til at skabe debatten, dele viden og fremme en god udvikling i samfundet....
Aktivitet: Artikler: 1359 | Events: 31 | Kompetenceområder: 5

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også

  • 10.12.18 Politik
    Nu skal Danmark markedsføres som life science nation

    Regeringen bevilger i alt 7 millioner kroner til markedsføringen af Danmark. Det skal styrke eksporten og tiltrække investeringer fra medicoindustrien, og pengene bliver administreret i et offentligt-privat samarbejde.

  • 12.06.17 Politik
    Tolv danske kommuner i Global Parliament of Mayors

    12 østjyske borgmestre i Business Region Aarhus indtræder som de første danske borgmestre i Global Parliament of Mayors - en international interesseorganisation, som består af borgmestre verden over.

  • 29.06.15 Velfærd
    Bedre overgang til plejehjem

    Et møde i borgerens hjem inden indflytning på plejecenter giver alle parter en langt bedre oplevelse af skiftet fra privat bolig til plejecenter

  • 06.02.15 Politik
    43 kommuner hørte om faktatjek af udligningssystemet

    Politikere og embedsmænd fra 43 kommuner var onsdag den 4. februar samlet til en gennemgang af det kommunale udligningssystem. ”Det handler ikke om ”dem-og-os” – det handler om konkrete fejl og mangler, som umiddelbart bør være nemme at rette til”, understreger kommunerne bag www.RimeligUdligning.nu

  • 13.08.14 Infrastruktur
    Vil samle hele Sjælland om international branding - og udfordre Europas metropoler

    Over 100 politikere og kommunaldirektører mødes til borgmestertopmøde om et nyt branding- og vækstinitiativ, der skal skabe vækst og job i det østlige Danmark. Fælles brand for de 46 kommuner og to regioner på Sjælland. Fælles besøgstjeneste for udenlandske delegationer. Og fælles investorportal, hvor udenlandske investorer fx kan finde attraktive byggegrunde. Det er bare nogle af de tiltag, som borgmestre, regionsrådsformænd, erhvervsudvalgsformænd og kommunaldirektører skal diskutere på borgmestertopmøde i morgen den 14. august i Roskilde.