6. klasse udvikler spil i dansktimerne

Velfærd

25/04/2014 09:20

Freja Eriksen

En 6. klasse i Greve lærer dansk på en helt ny interaktiv måde. De udvikler et spil, er ude i naturen og skaber deres egen fortælling. Bagefter lærer de det videre til andre elever.

20 elever fra Strandskolen er i fuld gang med at lære dansk på en ny måde, hvor de både kan bruge deres behov for bevægelse og deres lyst til at spille på computer

Helt konkret er de i gang med at lave et computerspil, hvor handlingen tager udgangspunkt i en skønlitterær bog om Anden Verdenskrig, som de har læst sammen.

Spillet foregår i naturen, og på den måde er faget dansk blevet en unik blanding af ord, computer og bevægelse udendørs.

Projektet bliver fulgt tæt af skoleleder Claus Dyremose.

”Jeg er stolt over, at Strandskolen er udvalgt til at være med i projektet. Strandskolen har fokus på at profilere sig som en skole, der har særligt fokus på læsning og på en stærk læseindsats. Projektet tager udgangspunkt i at styrke både læse- og formidlingskompetencer og lægger sig tæt op ad den nye skolereform i forhold til at styrke bevægelse, arbejde tværfagligt, styrke digitale færdigheder og differentiere undervisningen i klasselokalet” fortæller han.

Det er Greve Bibliotek som står bag projektet. Kulturstyrelsen støtter det, og de 20 elever får hjælp af Jan Kjær, forfatter til Taynikma-bøgerne.

Håbet er, at den interaktive undervisning giver eleverne mere lyst til at læse, fortæller projektleder fra Greve Bibliotek, Sussi Nyled Heinrichson.

Allerede nu viser det sig, at der bliver mere ro i klassen i dansktimerne.

”Vi kan se, at vi, når vi aktivt inddrager drenges behov for indflydelse på undervisningen og behov for fysisk aktivitet i naturen, er det med til at skabe en ny dynamik i klasselokalet. Det skaber mere ro og bedre forudsætninger for læring i hele klassen, siger Sussi Nyled Heinrichson”. 

Bliver projektet en succes er det tanken, at projektet kan tilbydes til kommunens andre skoler.

Mest Læste

Annonce