Det er for meget, mener politikerne i Holbæk Kommune, og derfor har Økonomiudvalget i dag godkendt ansættelsen af en ekstra medarbejder i kontrolgruppen og en mere aktiv brug af IT-programmet SAS til søgning efter relevante sager samt en satsning på tættere samarbejde og information til relevante afdelinger internt i kommunen.
- På baggrund af sagerne i det Sociale Nævn er det afgørende, at vi kigger den hidtidige praksis grundigt efter i sømmene, så kommunen i mindre grad underkendes i ankemyndigheden. Samtidig skal vi også have fokus på forebyggelsen af socialt bedrageri. Men generelt er der enighed om, at vi skal bekæmpe socialt bedrageri, der hvor det reelt finder sted, siger Carsten Fink, der er næstformand i Økonomiudvalget for Socialdemokraterne.
En undersøgelse fra KMD om socialt bedrageri anslår, at kun omkring 4-7 procent af det sociale bedrageri opdages. På områder som børnetilskud, boligstøtte og kontanthjælp vurderes det, at der inden for hvert område er bedrageri involveret i 20 procent af sagerne.
- Når for mange sager går os imod i det Sociale Nævn, skal vi naturligvis reagere på det. Samtidig forvalter vi også borgernes penge, og vi vil vi være mindst ligeså årvågne i fremtiden når det gælder socialt bedrageri. Med godkendelsen af planen i Økonomiudvalget sikrer vi, at kvaliteten af vores afgørelser er i orden, samtidig med at vi kan afsløre flere sager, mener borgmester Søren Kjærsgaard (V).
Der er generelt fokus på omfanget af socialt bedrageri i Danmark.
Således har både social- og integrationsminister Karen Hækkerup (S), beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) og statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) nævnt nedbringelsen af det sociale bedrageri som et særligt indsatsområde.
/Holbæk Kommune/