På rumrejse gennem en anderledes skoledag

Politik

10/01/2013 11:55

Administrator

Jaaaaaaaaaa! Børnenes begejstring er spontan. De skal synge en rumrejse-sang, som en af skolens lærere selv har skrevet. Klokken er kun lige passeret otte, men de er helt oppe på tæerne.

Utterslev Skole har en tradition med morgensang, der tydeligvis er temmelig populær. Det er musiklæreren Bjarne, der fører an. Først med en sang om månen, så med en lille historie om Apollo 11 og en video om månelåndingen og altså til slut rumrejsesangen.

Jeg synger med, for jeg er i praktik som skolelærer for en dag. Indskolingsteamet på Utterslev Skole vil give mig et indblik i, hvordan de arbejder – og det er ikke traditionelt. På Utterslev Skole har de afskaffet klokketimerne. I stedet arbejder lærerne i teams rundt omkring klasserne og aftaler, hvilke mål børnene skal nå. Hver uge laver de forløb, hvor de arbejder sammen om at nå målene på tværs af fag og klasser. Børnene har en stamklasse, men om tirsdagen er de delt i mindre hold på tværs af de tre førsteklasser i grønt, gult, rødt og blåt hold.

Bange på grønt hold

Jeg er med på grønt hold for første klasse, og her handler det om at være bange. Anne, der er dansklærer, tænder et stearinlys. Så læser hun en historie om lille Frøken Buks, der er bange for temmelig meget. Børnene har ørerne på stilke. De er nu ikke bange for ret meget, viser det sig, da Anne spørger dem bagefter. Og dog. En er bange for hunde. En anden er bange for højder. Det at være alene kan man også godt være bange for, siger en. Eller for at få oversvømmelse i kælderen. Eller blive kidnappet. Det sker heldigvis ikke ret tit i vores kvarter, siger en lille dreng snusfornuftigt. Det er lige før, at børnene ikke kan sidde stille længere. De tripper over hinanden for at få lov at tale – og glemmer det der med at række hånden i vejret.

Fra skole til fritidsordning

Anne sender børnene ud at løbe. En runde, to runder eller tre runder: Hvad de nu har brug for. For de skal være klar til at skrive sætninger i deres små grønne bøger bagefter. Små sætninger om, hvad de er bange for, og hvordan man kan holde op med at være bange. Koncentrationen er dyb, blyanterne spidse. De er dygtige, eleverne i første klasse. De har fortjent en madpause bagefter. Og så er der boldspil i idrætstimen. Det er dagens sidste aktivitet i skolen, inden Ulrik fra KKFO’en kommer og krydser af. For fritidsordningen og skolen deler faciliteter. Ulrik præsenterer det, der kan ske i fritidsordningen for børnene. Man kan danse, lave avis og en hel masse andet. Børnene myldrer ud. Men lærernes dag er ikke slut.

Morgendagen planlægges

Dagen i morgen skal planlægges. Arbejdet i teams kræver planlægning. Men det er det værd. Børnene har meget sjældent vikar, for der kan planlægges uden om efteruddannelse og sygdom, når der arbejdes i teams. Samtidig giver den fleksible dag mulighed for at bevæge sig eller holde pause, når børnene har brug for det – ikke når klokken tilfældigvis er 10.55. Ligesom den giver mulighed for længere sammenhængende forløb og for at kombinere det kreative, det praktiske, det boglige og bevægelsen: Leg og læring.

Børnene er ikke de eneste, der har lært en masse på en lidt grå tirsdag på Utterslev Skole. Jeg er også blevet klogere på, hvordan en dag og et lærersamarbejde kan organiseres, så børnene får en masse ud af det. Tak.

Mest Læste

Annonce

14/10/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.