Kulturminister vil lytte til borgerne inden nyt medieforlig

Mette Bock har lanceret hjemmeside, hvor befolkningen frem til september kan komme med input til medieforlig.

Hvad er fedt at høre i radioen, læse i avisen eller på nettet og se på tv? Det kan befolkningen nu komme med input til, og de vil indgå i de kommende forhandlingerne om et nyt medieforlig.

Kulturminister Mette Bock (LA) lancerer mandag hjemmesiden www.antennerneude.dk.


Her kan alle frem til september komme med input til, hvilket dansk medieindhold de vil se, lytte til eller læse på tv, i radio, aviser eller på nettet fremover. 

- Jeg vil gerne have en åben, offentlig samtale om fremtidens danske medieindhold, siger Bock i en pressemeddelelse. 

- I vores medievirkelighed går alting rasende stærkt. Forskellen i mediebrug generationerne imellem har aldrig været større, og udenlandske medier som Facebook, YouTube og Netflix tager både opmærksomhed og ressourcer fra det danske indhold.


- Vi skal tale om vores ønsker til det indhold, der samler os som befolkning, dét vi lærer noget af, identificerer os med og føler os udfordret af. Dét de udenlandske medier ikke kan give os. 

- Vi skal tale om, hvordan vi skaber det bedst mulige danske medieindhold til befolkningen - og hvordan vi sikrer, at det når alle befolkningsgrupper, siger kulturministeren.

Foruden hjemmesiden kan befolkningen også give sin mening til kende på en facebookside af samme navn.

Bock vil for at få yderligere input tage på en såkaldt generationsrejse rundt i landet. Her vil hun tale med forskellige aldersgrupper om deres ønsker til medieindhold.

Det nuværende medieforlig udløber næste år. I september i år offentliggøres borgernes input, og primo 2018 forventes regeringen at komme med et udspil til et nyt medieforlig for 2019 og frem.

 

Fakta
 
• Kulturministeriet har lanceret www.antennerneude.dk, hvor alle kan bidrage med input og debat om fremtidens danske medieindhold – hvad enten det drejer sig om nyheder, dokumentarstof, underholdning, satire, børne- og ungdomsprogrammer, drama eller andet. Forslag og debat foregår også på facebooksiden antennerneudedk.
• Kulturministeren tager på en generationsrejse og hører befolkningen på tværs af alder og geografi om denres ønsker. Ministeren har inviteret Folketingets medieordførere med på rejsen. Generationsrejsen foregår 7 steder i samtale med 7 forskellige befolkningsgrupper efter følgende plan: 
 
  • Mandag den 12. juni 2017 kl. 8-9.30 på folkeskole i Haderslev (målgruppen pre-teens)
  • Onsdag den 14. juni 2017 kl. 8-9.30 på folkeskole i Dianalund (målgruppen børn)
  • Tirsdag den 27. juni 2017 kl. 16-18 på arbejdsplads i Herning (målgruppen voksne)
  • Lørdag den 1. juli 2017 kl. 14-16 i Aalborg (målgruppen 68’er generationen)
  • Tirsdag den 15. august 2017 kl. 12-13.30 på gymnasium i København (målgruppen teenagere)
  • Mandag den 21. august 2017 kl. 16-18 i Vordingborg (målgruppen ældre)
  • Fredag den 25. august 2017 kl. 15-17 i Odense (målgruppen unge voksne)
 
Flere informationer om de enkelte arrangementer vil fremgå af hjemmesiden antennerneude.dk og via www.facebook.com/Antennerneudedk.
 
Tidsplan for den kommende proces frem mod en ny medieaftale:
• Maj-september 2017: 
Kulturministeren spørger borgerne om, hvilket dansk medieindhold der er vigtigt og bør anses for afgørende i fremtiden. Ministeren ønsker også at vide mere om, hvilke platforme borgerne ønsker, at indholdet skal udbydes/kunne tilgås fra.
 
• September 2017: 
Borgernes input om dansk medieindhold offentliggøres.
 
• September-november 2017: 
Debatten fortsætter med mediebranchens interessenter, politiske ordførere mv. og handler bl.a. om, hvem der kan producere og distribuere danskproduceret indhold, og i hvilket omfang det kræver offentlig støtte. 
 
• Primo 2018: 
Regeringen offentliggør sit udspil til et nyt medieforlig for 2019 og frem, og de politiske forhandlinger begynder.
 
• Årsskiftet 2018/19: 
Den ny medieaftale træder i kraft. 
 
Emneord: Kulturministeren, Kulturministeriet, Mette Bock, Medieforlig, DR, Public service, 220517-1
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6985

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også