Kvinderne mangler på STEM-studierne

Trods et øget fokus på at få flere kvinder til at vælge en STEM-uddannelse, ser vi i år kun en meget lille stigning i andelen af kvindelige studerende på STEM-uddannelserne. Det ærgrer Ledernes uddannelseschef, Thomas Christensen.

De netop offentliggjorde tal for kønsfordelingen for optaget på de videregående uddannelser afslører, at det ikke er lykkes at få markant flere kvinder til at vælge et af STEM-fagene (Science, Technology, Engineering og Mathematics).
 
Det er meget skuffende, mener Thomas Christensen, uddannelseschef hos Lederne, der hæfter sig ved, at kun 33 procent af de studerende på STEM-uddannelserne i år er kvinder. Sidste år var tallet 32 procent.
 
"Jeg havde virkelig håbet på, at vi havde set flere kvinder vælge en STEM-uddannelse. Vi har brug for de skarpeste hoveder i tech-branchen til at skabe morgendagens teknologiske og digitale løsninger og hjælpe med den bæredygtige omstilling. Derfor er det vigtigt, at vi også får kvinderne med på vognen," siger han.
 
Ifølge Thomas Christensen går udviklingen alt for langsomt. Derfor er der behov for at gøre en ekstraordinær indsats for at styrke kvindernes interesse for STEM, så flere vælger en af de tekniske eller naturvidenskabelige uddannelser.
 
"Vi bliver nødt til at få gjort op med forestillingen om, at tekniske eller naturvidenskabelige uddannelser kun er for mænd. Her skal vi starte allerede i folkeskolen med at fastholde pigernes interesse for STEM, som vi ved typisk falder, jo længere op pigerne kommer i uddannelsessystemet," siger Thomas Christensen.
 
De videregående uddannelsesinstitutioner har imidlertid også et ansvar for at gøre mere ud af at synliggøre, hvad man kan bruge STEM-kompetencer til, mener Ledernes uddannelseschef.
 
"Det undrer mig, at uddannelserne og studievejlederne ikke i langt højere grad knytter uddannelserne til klimadebatten, da vi ved, at mange kvinder vægter uddannelserne, hvor de kan gøre en forskel, højt. Vi har også brug for flere uddannelser med en langt bredere forståelse af STEM-kompetencerne med mere vægt på humanistiske aspekter som design, filosofi og bæredygtighed," siger Thomas Christensen.
 

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

  • 28.07.20 Uddannelse
    Karakterkravene til de videregående uddannelser falder

    Karaktergennemsnittet for at komme ind på de fleste videregående uddannelser falder markant i 2020-optaget. Det sker hovedsageligt, fordi bonussen for hurtig studiestart fra 2020 er afskaffet.

  • 06.07.20 Uddannelse
    Så mange har søgt ind på en videregående uddannelse

    94.604 har søgt om at blive optaget på en videregående uddannelse. Det er 5.850 flere end sidste år, svarende til en stigning på 7 procent. Det glæder uddannelses- og forskningsministeren, der især er glad for, at hver femte ansøger har søgt ind på en af de fem store velfærdsuddannelser.

  • 06.07.20 Uddannelse
    Der er brug for at uddanne endnu flere pædagoger

    Det er positivt, at faldet i kvote 1-ansøgere til pædagoguddannelsen er stoppet efter flere års nedgang. Men det er stadig nødvendigt at tiltrække og uddanne endnu flere pædagoger for at følge med det stigende børnetal og minimumsnormeringer. Det kræver, at politikerne tager ansvar for at løfte pædagoguddannelsen og forbedre vilkårene for det pædagogiske arbejde, fastslår BUPL.

  • 24.06.20 Uddannelse
    Ny karakterskala skal understøtte en positiv læringskultur

    Akademikerne har fremsendt den akademiske fagbevægelses overvejelser om en ny karakterskala til Ekspertgruppen til ændring af karakterskalaen. Ekspertgruppen blev nedsat at undervisningsministeren og uddannelsesministeren i april og arbejdet forventes afsluttet ultimo september i år.

  • 17.06.20 Uddannelse
    Dagpenge hæves under uddannelse

    Fra 1. august 2020 får ledige over 30 år ret til at tage en erhvervsuddannelse på 110 procent dagpenge. Det indgår i én af to politiske aftaler med i alt 730 millioner kroner til at opkvalificere ledige.