LA: Svage borgerne skal højst vente 90 dage på klagesvar

Indtil Ankestyrelsen kan levere korte sagsbehandlingstider, må klagerne have opsættende virkning, mener LA.

Liberal Alliance ser frem til det samråd, som partiet allerede for flere uger siden har indkaldt socialminister Manu Sareen (R) til. 

- Socialministeren må redegøre for, hvordan sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen kan bringes ned. Hele hensigten med lovændringen var at få en bedre sagsbehandling og kortere svartider. Det er gået stik modsat, siger Liberal Alliances folketingsmedlem Mette Bock.

Tusindvis af danskere må trods en ny reform af klagesystemet i gennemsnit vente op til ni måneder på en afgørelse fra Ankestyrelsen, og Rigsrevisionen har udtalt en skarp kritik af Ankestyrelsens tidsfrist for behandling af klager.

Ankesystemet blev sidste år reformeret, og siden er andelen af sager, som er et år gamle eller mere ifølge Rigsrevisionen steget fra én procent til knap syv procent i år.

- Det er dybt kritisabelt, at vi stadig ser så lange svarfrister, siger Mette Bock og fortsætter:

- Vi taler om en gruppe af samfundets aller skrøbeligste borgere, hvis helbred ofte forringes hastigt. Målet er en sagsbehandlingstid på højst tre måneder - og gerne hurtigere. Indtil målet er nået, bør vi som minimum sørge for, at klager får opsættende virkning.

Ud over det åbne samråd vil Liberal Alliance fremsætte et beslutningsforslag, der skal sikre, at sagsbehandlingstiden i sociale ankesager maksimalt må være tre måneder, at klager skal prioriteres efter, hvor alvorlig situationen er for klager - og at klager får opsættende virkning.

Styrelseschef Thorkild Juul i Ankestyrelsen forventer, at den gennemsnitlige svartid vil være 4,5 måneder i 2016.

- Så er hele hensigten med loven faldet til jorden, siger Mette Bock.

Ifølge Stig Langvad, formand for Danske Handicaporganisationer, risikerer handicappede, der søger om for eksempel en kørestol eller en personlig hjælper i øjeblikket, at vente i op til to år, hvis kommunen afviser ansøgningen, og sagen derefter skal behandles i Ankestyrelsen.

Hvis det drejer sig om en handicapbil, kan der gå op til tre år. 

/ritzau/

 

 

 

Emneord: Ventetider, Sagsbehandling, Ankestyrelsen, Handicap, Klagesager, Statsforvaltningen
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6985

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE
Kommentarer
  • 29.08.14 j.v
    klagesager hober sig som bekendt op

    iøvrigt er det mærkværdigt kommunen har oplysnings og vejledningspligten, og samtidigt er ansvarlig for økonomien. De er således ikke "uvildige" det er jo som at sætte ulven til at vogte får. Altså det vil sige kommuneerne skal spare, og hvis de oplyser om borgeren kan søge støtte,hjælp o.l. skal de afholde udgiften, tjaaa det kræver åbenbart, enten en professorgrad eller man selv har været igennem kommunemøllen for at få øje på det ikke virker reelt.

  • 29.08.14 j.v
    behandlingstid i ankestyelsen vs. retsikkerhedsloven §3

    Der mangler lige en væsentlig detalje. Når borgeren har ventet et års tid ender mange sager med hjemvisning til fornyet afgørelse hos kommunen som jf. retsikkerhedsloven § 3 skal træffe ny afgørelse hurtigst muligt. Desværre er det for kommunerne endnu en metode at trækker sager i langdrag netop fordi der ikke er deadline, for den borgere der netop i forvejen har ventet et års tid eller mere.
    iøvrigt er det katestrofalt, man ikke sanktionere kommune for grove fejl og mangler, dette ville også nedbringe antallet af klager da det således på ingen måde skal være en økonomisk gevinst for kommunerne at holde borgere på kontanthjælp, og i mange tilfælde har borgeren slet ikke ressourcer til at klage, eller er nervøse/bange for at modsige kommunen/sagsbehandleren og bliver derfor aldrig hørt.
    Alle sager der ikke er til medhold for borgeren burde automatisk sendes til Ankestyrelsen, og automatisk give en sanktion for kommunen hvis ikke simple regler er overholdt, eler sket tilbageholdte oplysninger osv.

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også