Ledere og medarbejdere, der i de kommende uger pludselig er spredt mellem arbejdssteder og hjemmearbejdspladser, må være meget opmærksom på ikke at ryge i den fælde, der hedder ude-af-øje-ude- af-sind!
For ledere på alle niveauer, der skal lede både tilstedeværende og virtuelle medarbejdere, må man have særlig fokus på udfordringer ved at arbejde hjemme fra egen stue er f.eks:
-
At du kan tabe den energi, som fysisk samvær giver
-
At I får skabt en A- og en B-kæde i jeres afdeling: A = dem der er sammen på arbejdspladsen; B = de der er derhjemme
-
At kompensere for den manglende sociale opmærksomhed
-
At skabe nogle klare strukturer for, hvilke medier I kommunikerer på, hvornår og hvor ofte.
Ledere må forvente, at i den kommende periode vil produktivitet og effektivitet få et dyk. Det er uundgåeligt når organisationen med kort varsel kastes ud i så store forandringer som de nye samarbejdsformer giver.
Hold jer denne guideline for øje:
-
Formalisér det uformelle: Husk at chatte, snappe, ringe, sende fotos / videoer til de virtuelle kolleger
-
Husk social opmærksomhed: Sig godmorgen / god weekend m.m. til alle - face2face og virtuelt
-
Opsæt fotos af virtuelle kolleger - ellers mærker de ’ude-af-øje-ude-af-sind syndromet!
-
Hold virtuelle kaffepauser: Chat om tidspunkt, tænd kameraet på din laptop og brug ti minutter sammen
-
Vær aktiv og bidrag på jeres platforme - det er her jeres arbejdsplads og fællesskab folder sig ud nu
-
Sørg for at alle aftaler, planer og prioriteringer lægges på jeres platforme - alle skal have lige vilkår
-
Pas på at I ikke danner ’os-og-dem’ kulturer. Det sker når I joker med, at de hjemmearbejdende nok
holder fri, ligger med computer i sengen etc. Sagt i spøg, men rammer med alvor!
Foto: Needpix