Ledere: Børn i institutioner mangler voksenomsorg

Velfærd

08/08/2016 12:47

Nick Allentoft

Normeringerne i daginstitutionerne er blevet for lave, mener stort flertal af lederne. KL afviser problem med normeringer og peger på bedre ledelse.

For lave normeringer betyder, at ikke alle børn får den omsorg, de har brug for, når de er i en daginstitution.

Det svarer et flertal af ledere af daginstitutioner i en rundspørge, som Politiken har foretaget. 

Her erklærer 57 procent sig enten uenige eller meget uenige i, at institutionens normering betyder, at alle børn kan få den voksenomsorg, de har brug for, når de er i institutionen. Det skriver Politiken.

875 ledere har deltaget i rundspørgen. Den tegner et billede af et problem, som kun bliver værre og værre, mener Dion Sommer, der er professor ved Aarhus Universitet, og som forsker i børns udvikling.

- Det er klokkeklart. Det er en tør konstatering af, at man fra politisk side dybest set er ligeglad med næste generation. Jeg har fulgt området i 25-30 år, og der er kommet en politisk kynisme, som er nærmest uhyggelig, siger Dion Sommer til Politiken.

Samtidig karakteriserer 65 procent af lederne normeringen som for lav, mens 32 procent finder den tilpas.

Sanne Lorentzen er formand for lederne i pædagogernes fagforening, Bupl. Hun mener, at normeringerne er blevet så lave, at det mange steder er svært at organisere sig ud af.

- Man kan gøre meget ved at organisere så godt som muligt med de normeringer, man har. Men vi er nået til et punkt, hvor normeringerne er så dårlige, at det kan være svært at nå alle børn.

- Der har været så mange besparelser, at det bliver svært at prioritere pædagogisk fornuftigt, siger hun til Ritzau.

Men normeringen er ikke nødvendigvis afgørende for kvaliteten. Det mener chef for dagtilbud og skole i Kommunernes Landsforening Dorthe Møller.

- Det er misvisende at sætte lighedstegn mellem antallet af pædagoger og god kvalitet. Kvalitet handler ikke kun om at tælle hænder. Forskning peger på, at mange andre forhold også har positiv betydning for børnenes trivsel, udvikling og læring.

- Det er blandt andet god ledelse og et godt læringsmiljø, som understøtter alle børns nysgerrighed og sociale kompetencer, skriver hun i en kommentar til Politiken.

/ritzau/

Mest Læste

Annonce