LøkkeFondens metoder kan løfte folkeskolen

Velfærd

07/03/2014 14:56

Freja Eriksen

På 20 dage kan fagligt svage drenge rykke sig helt op til 3 læringsår inden for stavning, læsning og matematik. Det konkluderer Danmarks Pædagogiske Institut, Aarhus Universitet, i ny rapport efter at have fulgt LøkkeFondens projekt ”DrengeAkademiet”, hvor målrettet læring og personlig udvikling skaber resultater.

Uden større forventning om, at 9. klasse kunne blive et skoleår at se frem til, mødte 95 drenge op til DrengeAkademiet i juli 2013. De havde sagt ja til at bruge tre uger af deres sommerferie på at give skolen en chance mere. For til trods for ni års skolegang, var drengenes læring gået i stå. Folkeskolen havde tabt drengene i de små klasser. Men med en anderledes tilgang til læring formåede drengene at løfte sig markant på få uger.

”Vi kan konkludere at 95 drenge har løftet sig til et niveau, der svarer til knap halvandet års indsats i skolen inden for stavning og tre års indsats inden for læsning og matematik på blot tre uger. Desuden kan vi måle en klar forbedring af drengenes selvværd og motivation for at gå i skole” siger Frans Ørsted Andersen, lektor og ph.d., IUP (DPU), Aarhus Universitet.

På DrengeAkademiet er den personlige træning lige så vigtig, som den faglige læring. Det betyder, at drengene dagligt arbejder med syv karaktertræk, som har stor betydning for ens evne til at gennemføre en uddannelse.

”Kombinationen af faglig og personlig træning er helt unik for DrengeAkademiet. Særligt træningen af de syv personlige karaktertræk har vist sig at have stor effekt på drengenes indlæring og motivation for skolegang”, fortæller Frans Ørsted Andersen.

Tilbage står spørgsmålet om hvorvidt effekterne af DrengeAkademiets metoder er langtidsholdbare, og hvorvidt konceptet har potentiale til at udrulles i landets folkeskoler.

”Data fra DrengeAkademiet 2012 peget på en positiv langtidseffekt, men at der er behov for at konceptet fortsat udvikles og testes på DrengeAkademiet såvel som i folkeskolen” siger Frans Ørsted Andersen.

Det bliver der mulighed for, når DrengeAkademiet afholdes for tredje gang til sommer og konceptet samtidig udrulles på en testskole efter sommerferien.

Tirsdag afholder LøkkeFonden en stor fundraising middag på restaurant Toldboden, som netop går til DrengeAkademiet 2014.  

Læs mere om DrengeAkademiets resultater på: loekkefonden.dk/forskningsrapport-drengeakademiet/

Mest Læste

Annonce