Lolland Kommune får over 6 mio. kr. til at styrke folkeskoleelevers læse- og skrivefærdigheder

Kommunalt

10/08/2020 10:28

Folkeskolerne i Lolland Kommune fik i juli tilsagn fra A.P. Møller Fondens folkeskoledonation om 6.308.000 kr. i støtte til projektet ’Lolland skriver’. Projektet, der løber fra august 2021 til juli 2025, skal styrke de ældste folkeskoleelevers læse- og skrivefærdigheder.

”Lolland Kommune har gennem mange år haft et særligt fokus på børns læsning og skrivning, fordi det er fundamentet for elevernes læring og har rødder i alle folkeskolens fag. For at styrke børnenes læse- og skrivefærdigheder er der løbende iværksat flere forskellige aktiviteter på både dagtilbuds- og skoleområdet, og vi kan se, at indsatserne har en effekt. Vi har oplevet en lille men positiv fremgang i dagtilbuddenes sprogvurderinger, og i indskolingen ligger læseresultaterne ikke langt fra landsgennemsnittet. Anderledes forholder det sig på mellemtrinnet og i udskolingen, hvor der er behov for, at vi kommer i gang med en ekstraordinær indsats. Det får vi nu en alletiders mulighed for med den flotte donation fra A.P. Møller Fondens folkeskoledonation,” fortæller formand for Børne- og Skoleudvalget Signe Lund.

Lolland Kommune har i flere år samarbejdet med Nationalt Videncenter for Læsning (NVL) om aktiviteter for særligt de yngste børn. Herigennem har kommunen fået adgang til værdifuld viden og erfaringer med at skabe gode resultater, og NVL vil også give faglig støtte til projektet Lolland skriver.

”Hvis vi skal opnå en varig forbedring af de ældste elevers læse- og skrivefærdigheder og dermed også deres forudsætninger for generel læring, kræver det ambitiøse og ikke mindst langsigtede indsatser. Jeg er derfor virkelig glad for, at vi får den her helt særlige chance for at gennemføre og sidenhen implementere projektet Lolland skriver. Der venter os nu nogle spændende år, hvor vi med hjælp fra Nationalt Videncenter for Læsning vil arbejde målrettet med at gøre sprog og tekster til en integreret del af undervisningen i alle fag. Lærerne skal have et kompetenceløft inden for læse- og skriveudvikling, og der vil igennem projektet være fokus på videndeling og løbende opfølgning fra ledelsen. Det handler om at få etableret nye faglige strukturerer og vaner, der varer ved også efter projektets afslutning,” siger sektorchef for Skole og Dagtilbud Espen Fossar Andersen.

Projektet Lolland skriver vil forløbe over fire år fra august 2021 til juli 2025. Det bliver bygget op som en 2+2-model, hvor det vil være mellemtrinnets lærere (5. og 6. klasse), der er direkte involveret de første to år, mens udskolingens lærere (7. og 8. klasse) er med de sidste to år.

Mest Læste

Annonce