Lovændring virker: Rekordmange klagede over ferien sidste år

Antallet af klager over ferier voksede med 30,5 procent i 2016 i forhold til året forinden, viser nye tal. En ud af tre fik medhold.

Dårlige service på hotellet og forsinkede fly har fået rekordmange til at klage over deres ferie i 2016.

Dermed var ikke kun rejselysten, men også lysten til at klage efterfølgende historisk høj sidste år, viser nye tal fra Pakkerejse-Ankenævnet.

Nævnet har registreret 377 klager i 2016. Det er en stigning på 30,5 procent i forhold til året før, skriver Danmarks Rejsebureau Forening i en pressemeddelelse.

Det var især klager over hotellet og dets faciliteter samt forsinkelser og ændringer af transport, som fik danskerne til at klage.


Det stigende antal klager skyldes til dels en lovændring. Det forklarer Lars Thykier, der er administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.

- Antallet af klager er stigende, og det skyldes blandt andet et nyt lovkrav om, at forbrugerne skal have oplyst, hvilken instans de kan rette en eventuel klage til allerede ved købet af ferien.

- Det er et initiativ, som vi sætter stor pris på, da vi er kun interesserede i, at de rejsende får en kundeoplevelse, der matcher den købte vare, siger han i pressemeddelelsen.

Lars Thykier understreger, at stigningen i antallet af klager tages meget seriøst.

- Som rejsebureauer har vi et ansvar for at levere det produkt, som kunderne køber. Klageopgørelsen fra Pakkerejse-Ankenævnet er et værktøj, som kan fortælle branchen, hvor vi skal være skarpere og tydeligere i vores kommunikation, siger han.

31 procent af sagerne fik medhold, og 33 procent fik delvist medhold. I 37 procent af sagerne fik klageren ikke medhold.

Opgørelsen viser ifølge Danmarks Rejsebureau Forening, at ti procent flere har fået medhold i 2016 sammenlignet med året før.

Det kan skyldes en enkelt rejse med et enkelt bureau, vurderer foreningen. 

De rejsende har også et ansvar, når de tager på ferie, understreger direktør Lars Thykier.

- De skal sætte sig ind i, hvad rejsen inkluderer, og det betyder, at man har læst rejsepapirerne og betingelserne, inden man tager hjemmefra. Og inden man klager, siger han.

/ritzau/

Emneord: Forbrugerklager, Forbrugerklagesystem, Klager, Klagesager, Flyrejser, Ferieregler
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6985

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

  • 19.11.20 Velfærd
    Nyt forslag til pensionslov: Se om du har ret til tidlig pension

    Folk med lange og ofte hårde arbejdsliv får ret til tidlig pension.

  • 09.08.17 Ledelse
    Ombudsmanden: Myndigheder skal have overblik over fakta, før de træffer afgørelse

    ”Det er et grundlæggende princip i den offentlige forvaltning, at en myndighed har pligt til at undersøge en sag tilstrækkeligt, så den kan træffe den rigtige afgørelse,” siger ombudsmand Jørgen Steen Sørensen efter en konkret sag.

  • 29.06.15 Ledelse
    Randers først i landet med digitalt klagesystem

    Randers Kommune har netop taget et nyt digitalt system i brug som er udviklet specifikt til håndteringen af klager til husleje- og beboerklagenævn. Kommunen har selv deltaget i udviklingen af systemet sammen med EG Kommuneinformation A/S.

  • 10.11.14 Politik
    Aftale om modernisering af det offentlige forbrugerklagesystem

    Regeringen (Socialdemokratiet og De Radikale) har indgået en aftale med Venstre og Det Konservative Folkeparti om en modernisering af det offentlige forbrugerklagesystem. Aftalen udvider forbrugernes klageadgang med ca. 45 nye brancher, samtidig med, at sagerne kan løses hurtigere og billigere end i dag. Det styrker forbrugerbeskyttelsen væsentligt.

  • 11.06.14 Ledelse
    Rapport om Sundhedsstyrelsens tilsyn

    Sundhedsstyrelsen har modtaget en ekstern rapport fra den Europæiske Tilsynssammenslutning, EPSO, som har gennemgået Sundhedsstyrelsens tilsyn med sundhedspersoner. Rapporten er udarbejdet på opdrag fra Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse på baggrund af kritik af Sundhedsstyrelsens tilsyn i medierne i 2013. EPSO-rapporten peger på flere problemer og kommer med forslag til forbedringer af Sundhedsstyrelsens tilsyn med sundhedspersoner.