Martin Thorborg til taxa-branchen: Ubers service er bedre end jeres
- Vi har lavet videoovervågning til beskyttelse af både chauffører og passager i taxaer - i Uber er der ingenting. Vi har miljøcertificering – Uber har ingenting. Vi har forsikring af både passagerer og ansatte – Uber har ingenting. Vi har ordnede løn- og arbejdsforhold – Uber har ingenting, svarer taxabranchen igen på kritik fra Martin Thorborg.
It-manden og iværksætteren Martin Thorborg går i clinch med den danske taxabranche. Martin Thorborg mener, at branchen snorksover og har godt af konkurrencen fra den omstridte transporttjeneste Uber.
Men kritikken er ude af proportioner, lyder det fra taxabranchen. Det skriver Avisen.dk.
- Min oplevelse som kunde er, at serviceniveauet i taxierne er faldet. Bilerne er blevet dårlige, og priserne er steget meget. Så beder man da som branche om, at der kommer nogle – i det her tilfælde Uber – som siger, at ’det her må kunne gøres både bedre og billigere, siger Martin Thorborg, der var med til at stifte søgetjenesten Jubii, til Avisen.dk.
LÆS OGSÅ: Tror du Uber er problemet
- At sætte sig i en taxi i København er som regel noget med, at der bliver spillet noget musik, man ikke har bedt om at høre på. Chaufføren har lige taget sig en smøg, før man satte sig ind, og man skal selv bære sin kuffert ind. Og man skal finde sig i, at chaufføren sidder og snakker under turen med en eller anden god ven på et sprog, man ikke forstår, siger Martin Thorborg, der oplever Uber som en helt anderledes servicebetonet tjeneste.
Formanden for brancheorganisationen Dansk Taxi RÃ¥d, John Lindbom, synes, at kritikken er ude af propertioner.
- Man skal huske på, at der i København bliver kørt 120.000 taxa-ture i døgnet, og med så mange chauffører vil der engang imellem være nogle, der træder ved siden af. Det giver os da et problem med uensartet service, men generelt vil jeg sige, at vi har et rimeligt højt serviceniveau. Det er i hvert fald det, vi arbejder for og uddanner ansatte til, siger han til Avisen.dk.
Økonomisk mener John Lindbom, at enhver sammenligning mellem taxa og Uber er urimelig.
Jan Villadsen, formand for fagforbundet 3F’s transportgruppe, anfører, at den fleksibilitet i taxabranchen, som Martin Thorborg efterlyser, allerede er til stede, og at meget af kritikken mod branchen skyldes uvidenhed.
- Ingen siger, at man skal være ansat 37 timer om ugen, og det er der i øvrigt ingen, der er. Og mange kører kun i weekenden, siger han til Avisen.dk.
Forskellen mellem taxaer og Uber er af en hel anden art, og det er der ifølge Jan Villadsen al mulig grund til at hold fast i:
- Vi har lavet videoovervågning til beskyttelse af både chauffører og passager i taxaer - i Uber er der ingenting. Vi har miljøcertificering – Uber har ingenting. Vi har forsikring af både passagerer og ansatte – Uber har ingenting. Vi har ordnede løn- og arbejdsforhold – Uber har ingenting, siger Jan Villadsen til Avisen.dk.
Ja, uber er ved at overtage markedet for taxa og med god grund - de udnytter moderne teknologi og deleøkonomien. Ja, de har samtidig andre vilkår, som gør at taxabranchen slet ikke kan konkurrere med dem - men hvis problem er det egentligt? Vi taler om en taxabranche, som absolut intet har gjort for at forny sig selv. Når der så kommer en ny aktør, som stjæler deres kunder reagerer de med vold og demonstrationer. Der skal tages hånd om problemet hos politikerne, som skal sætte nye vilkår for taxaloven.
Mvh Peter Holdgaard
Alle op af skyttegravene! Begge sider. Uber-chauffører vælger selv at lave en lille forretning ud af de muligheder, teknologien giver. De er altså ikke lønslaver af en fæl arbejdsgiver. På den anden side er der grunde til, at der er sikkerhedsforanstaltninger og erhvervskørekort. Det er ikke blevet mindre relevant, fordi Uber kom til, og Uber-kørsel under uordnede forhold er piratkørsel. Taxabranchen skal gøres fri til den nye konkurrence, og Uber-chauffører skal overholde de samme regler som taxachauffører.